Lösgalopp

Dags att variera i träningen!
Igår lösgalopperade jag med Tabac i ridhuset. Med en uppbyggd bana på en volt för att det inte ska bli en massa rakt fram + för stora ytor.
Han var väldigt på hugget trots att han inte borde ha någon kondis! :-P

Jag tänkte ju öva fattningar men när jag väl valt varv och gett galoppkommando var det full rulle varv på varv i galopp som gällde! Han verkade lyckligtvis inte särskilt stressad utan mest tycka det var kul att springa, eller kanske kul att han visste vad som förväntades. "A-ha, det här kan jag!" Även så var han jämnare än vanligt i de olika varven tyckte jag. Han hade inte svårare att fatta åt något håll, dock märktes det att han gärna lutar sig inåt med framdelen i vänstervarvet och allmänt gärna "ligger" med höfterna lutande i sidled, i högervarvet t ex så inte innerbak bär såvärst bra och det är inget jag skulle vilja rida på i det läget... Men det ser iaf bättre ut än tidigare och uppsuttet blir det iaf lättare att inverka på tekniken. Eh.... *peppar peppar* :-) Förut har han t ex ibland ogärna sprungit/gått i något av varven öht och försökt mygla sig över till bara ett varv, eller haft svårare att fatta i något av varven. Det krävdes liite driv i höger för att han skulle hålla galoppen ibland men såg som sagt mer lika ut i båda varv.

 

Tabben lyckades nästan trampa av sig ena senskyddet i första galopp-vändan, det hängde nästan nere vid hoven. Men han var duktig och stod så snällt när han väl hade stannat så matte kunde fixa till benskyddet trots lös häst! :-)

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0