Lite filosifiska funderingar

Igår fick jag (återigen, händer nog lite då och då) en funderare på varför jag "fick" den häst som det blev.
Har den inställningen att man får den häst det är tänkt att man ska ha för att utvecklas. Att man utsätts för det som det är tänkt att man ska lära sig om och om igen tills man lärt sig något av det, men bara om man kan lyckas. Även om det nog inte alltid känns som så..

Hursomhelst - igår var en riktig skräpdag. En av sakerna jag funderar på är om jag borde tänka om och tycka att igår var en tokrolig dag, à la hur min tränare uttryckte det (inte ordagrant citat) "det är det som är det roliga, när det HÄNDER något! när hästen får uttrycka sig! det ska inte vara några robotar vi sitter på!" Det kanske är det som är tänkt att jag ska lära mig? :-P Att uppskatta energi och bus, eller att kanske kunna hålla mig cool och positiv. Fick lite av en a-ha upplevelse när jag såg objektivt och utifrån hur hästen reagerar i andra lägen och hur jag beter mig i andra lägen - jag börjar reagera på hästen och reagera mer ryckigt för att det börjar gå undan och jag blir lite nervös när det går upp i energi och tänker nog omedvetet att jag ska reagera snabbt. Egentligen borde såklart det bästa vara att kunna hålla fina mjuka rörelser, inte överfalla hästen med snabba korrigeringar/tillsägningar vilket nog hästen uppfattar det som.

Nu tänker jag se fram emot dagens ridpass och hoppas att pålle har lika mycket spring i benen igen, så jag får träna på att reagera i slow-motion och bara fortsätta fokusera på det jag vill! :-) Och hjärntvätta mig själv till att det är superroligt när han har massvis med energi och uttrycker sig genom att vilja börja trava, har egna åsikter om saker och ting. Yay! ;-)

När jag tänker efter så var han faktiskt väldigt rolig att rida igår. Det var obehagligt för att jag inte hade lika mycket att säga till om som vanligt och att det inte på långa vägar blev lika precist - så kvalitén var mycket svårare att få till. Men vilket energiknippe! Det märktes ordentligt att han byggt på sig mycket i styrka. Kunde ha testat lite av varje i knapp-väg när jag t ex fokuserade på halt och han började tänka uppåt för att ge utlopp för energin. Värsta powern i hästkroppen! :-D Dock inte riktigt rätt dag att sitta och öva en massa på volten, och kanske inte rätt dag att behöva sitta och väja för stallkompisen som red samtidigt.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0