Lekperiod

Nu när det känns som lite mer flow i ridningen tack vare förra träningen (flowet får man ta med en nypa salt - för visst får vi jobba för att få kvalitet - men vi har kvar oss inspiration och en positiv känsla i magen! :-)) så hade jag tänkt att vi ska ta en liten lek-period. Inte bara lattja omkring utan att jobba, men att jag har en positiv inställning, testar lite annorlunda grejer och inte tar saker och ting för seriöst, ser till att berömma pållen ordentligt när han är duktig och allmänt ha lite mer "lek-känsla" i hantering och ridning! :-)
Vill ha fokus på att han ska få känna sig duktig och att vi ska ha en känsla av att det är lätt, även om man provar lite mer krävande saker också.
Bland annat tränar vi lite från marken. Eftersom jag egentligen inte vet riktigt vad jag pysslar med eller exakt vad jag vill få ut av det så blir det mest att testa lite av varje- backa tillbaka om något blev för svårt eller krävande (oavsett om det var det för mig eller hästen så märks det direkt på pållen! :-P ) och börja om från det vi kan helt enkelt. Testa lite av varje.
Tittade på ett videoklipp som pojkvännen filmade första försöket sen träningen för Birgitta (jag själv tränade inte det, men fick lite inspiration av en tjej som jobbade lite för hand med sin islandshäst, blev sugen att prova själv + att det känns praktiskt att kunna ha som uppvärmning eller en dag då det inte funkar att rida pga störningsmoment ute t ex), det såg faktiskt riktigt trevligt ut trots, eller kanske tack vare, att det knappt kändes som att jag inverkade på pållen. Särskilt när jag testade att gå på utsidan av honom och styra honom in på en volt genom att visuellt flytta hals/huvud i sidled bort från mig. Det var svårt att gå så många steg i taget, vi fick till ca 1-3 steg bra men sen var det svårare att hålla positionen till att kunna inverka rätt på honom. Då gjorde vi bara halt och testade igen, ibland med godis som belöning. Ganska bra sätt tror jag att komma åt ytterbogen, när det är ytterbogen jag styr i sidled får man liksom per automatik med den! ;-)

Häromdagen testade vi också en metod som någon tipsade om för ganska länge sen för att på ridpasset positivt - att tänka att man som ekipage strålar av glädje/utstrålning varje gång vi gör något bra! Bara att komma ihåg att berömma och då verkligen känna sig nöjd (ofta) gör också ganska stor effekt kände jag. Det blir så enkelt att komma ihåg eftergift, att se till att sätta kraven utifrån förutsättningarna (för att få tillfälle att berömma! ;-) ) och faktiskt lättare att ha en bra hållning också och rida utifrån sitsen tack vare att jag själv känner mig stoltare och duktig. Mycket bra visualiseringsträning!

Här kommer en skrittbild som jag är ganska nöjd med! Min blick och sits hade kunnat vara bättre, men hästen går fint tycker jag! :-) Det är kul att kunna visa upp fina skrittbilder då det alltid brukar vara traven annars som genererar fina bilder.



Och så en mysig ridhusbild!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0