Bra att ha en Plan B... och C! :-)



Känns som att jag och Tabben är uppe på fötter igen. Kanske framförallt jag då eftersom det trots allt blir som jag gör det i träningen! :-P
Nu senaste dagarna har vi tränat på diagonalslutor, försökt få till förvänd sluta på volt/ pytte-"framdelsvändningar" (ur förvända slutan alltså, men nu snackar vi typ en åttondels vändning - det var lite knöligt! :-D ) samla och länga i både skritt och trav, öppnor i skritt och trav, skrittpiruetter, med mera. Tabac har känts väldigt koncentrerad och fin och har kunnat skrittjobba en hel del.
Å andra sidan tror jag en av anledningarna att han hållt sig så fin och cool har varit att jag då och då antingen bytt ut dressyren mot promenad med djupsnöpulsande eller använt en promenad som uppvärmning. Vi har ett upp-plogat voltspår i sommarhagen där vi har brukat hålla oss för att slippa trafik.
Men nu är jag förkyld och undviker så mycket fysiska aktiviteter som möjligt. Jag får sån hosta bara efter att ha ridit (20-30 minuters dressyrjobb mestadels i sakta skritt tycker man ju inte ska vara särskilt flåskrävande! ;-) ). 

Så trots att Tabben blivit coolare blev det ett litet bakslag igår. Det blåste och snöade ganska mycket ute och just blåsvädret gör att det låter i plåten på ridhuset. Om jag hade varit ännu mer fokuserad kanske det hade funkat ändå men jag ryckte ofrivilligt till någon gång för ljudet och spände mig när Tabben skuttade till så då kändes det redan för sent, att jag hade bekräftat för honom att det var farligt. Så det blev bara några minuters skrittjobb med övning på halter (!) och samla -länga litegrann. Som en btw-grej och påminnelse till mig själv för framtida bruk så lyssnar han mycket bättre vid halter när jag tar stångtygeln uppåt/framåt så det nästan inverkar rakt ovanför munnen istället för att dra bakifrån. Det senare triggar honom att gå emot medans tygeln uppifrån triggar till att lägga bak vikten istället upplever jag. Så när jag väl hade fått honom att stå stilla kunde jag fortsätta hålla handen något höjd/framåt precis så att det inte tog något i honom just då men redo att ta pyttelite när han tänkte gå iväg, sen länga tygeln och klia lite på halsen som belöning när jag kände att han hade accepterat stillaståendet (just då iaf). Jätteduktig pojke! :-)

Hursomhelst så blev Plan B att jobba lite cavaletti från marken. Tänkte vänja honom vid upphöjda bommar men lat som jag var hade jag bara plockat fram två cavaletti-uppsättningar - med en bom på marken och en ca 20 cm hög trodde han nog det var hoppning det var frågan om! ;-) Löshoppning dessutom när jag joggade bredvid och höll i sidostycket på tränset och släppte precis över bommarna för att inte störa. Han blev rätt peppad men verkade tycka det var roligt iaf! Han hoppade över båda bommarna i ett skutt som om det vore en oxer. Sen "höjde" jag till ett litet kryss på kanske 30cm och han fick ta det ett par gånger också men efter ett tag kändes han inte lika positiv längre utan lite pressad och överilad. Ville springa iväg för mig när jag höll i tränset.
Dags för Plan C!
Tänkte att vi skulle longera lite istället. Förstår inte varför jag inte tänkt på det förut men jag tog iaf ena tygeländan och fäste i mittersta ringen på ridkapsonen han redan hade på sig. Vilken total attitydförändring det blev! Han skrittade på lugnt, lyssnade bra och jag kunde med små lirkningar i kapsonen få ställning i nacken och minsann tyckte jag att han ställde bak i höften också! :-) Jag la ner hindret till två markbommar och då och då la vi volten så att han gick över bommarna. Då bjöd han på väldigt fint fram till bommarna med spetsade öron, saktade ner sig själv lite, tittade ordentligt vart han satte fötterna och knatade över, sen kunde vi fortsätta på volten precis lika bra som innan. 
Det märktes att han var lite mer ojämn/stel i högervarvet och han ville gärna snedda in och förminska volten men det gick det också. Tyckte nästan man såg på honom hur det stretchade i yttersidan när han gick fint ställd på volten. Vi tog bommarna i båda varv och avslutade med att ta lite trav. 
Traven var cool med bibehållen uppmärksamhet på mig, fortfarande med ställning och betydligt snyggare än det brukar se ut när han "bara" longeras i vanliga fall eller när han travar lös utan inverkan från mig. Jag blev väldigt överraskad. Och det var inga problem att styra honom över bommarna, precis som i skritten så bjöd han men saktade ner lite och tittade ordentligt över bommarna för att hinna sätta fötterna rätt. 
Han var duktig också som höll koncentrationen när vi gjorde det här trots att det lät i plåtväggen lite då och då. 

Nu får jag antingen förlita mig på att variationen från idag + bra väder gör att han klarar att hålla koncentrationen, eller så får matte offra sig och ta en snöpromenad trots hostan. Annars har vi iallafall en Plan B! :-)
 


(Bilderna är sen några dagar tillbaka.)
  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0