Birgitta-träning 20090321

Så kom vi iväg till slut! :-) Bara ett ridpass idag men mycket bättre än inget!
Förmiddagspass var det så för oss som behövde förbereda en del för att åka iväg och hade en bit att åka blev det till att gå upp tidigt. Strax före 6 hämtade farsan mig!
Jag och Tabben hade tur med vädret för ungefär när jag skulle rida så kom solen fram. Underlaget var inte så trevligt för oss som är vana vid ridhus, man kände att han lätt tappade balansen när vi red igenom slask eller på ojämnt underlag. Om han hade varit som för ett år sen så hade jag kanske inte ens vågat rida på underlaget med rädsla för att snubbla och gå omkull, eller t o m om han varit som förra ridpasset vi var där och det blåste ordentligt! :-P Men den här gången var han ovanligt lugn och fin.

Först fick vi visa lite vad vi hade tränat på, visade lite öppnor, slutor och flytta in/ut på volt (egentligen hade jag tänkt att checka av att jag kunde styra honom öht... vi har haft lite svårt för vänstervarvet på sistone). Som vanligt blir det inte alltid rätt direkt utan matte har lite svårt att hålla koll på hästfötterna och ibland kan det ta en bit innan det ens blir rätt rörelse och ett par steg till innan det blir så bra som jag vill få till det och vid det laget är det oftast dags att ge vila som belöning! ;-) Sen fick vi göra lite uppgångar från skritt till trav genom att först korta upp skritten för att lättare komma åt bärighet bak i uppgången. Tabac var verkligen superduktig, dels svarade han ganska bra på "samlingen", inte lika kvickt och kändligt som jag vill ha som slutmål men han svarade åtminstone "tillräckligt" för att man skulle komma åt bakdelen. Dels för att han kunde sakta av till skritt och börja om med jobbet emellan övergångarna! :-D
Oftast har han varit för rastlös i huvudet/stressad för att man ska kunna träna övergångar. Att när det väl blivit trav så får man lov att fortsätta trava om man inte vill ha en tokspänd häst och dragkamp, åtminstone tills han blivit trött sen har man ev. kunnat skrittjobba lite till. Men idag var han väldigt cool och fin som sagt! :-) 2-3 upptagningar till trav per varv hann vi med och dessutom kunde vi skrittjobba även efter travjobbet utan att han försökte dra iväg i trav igen.
I traven skulle vi träna på åttor på stora volter där Birgitta ville försöka få till lite öppna/sluta "av misstag" i varvbytena. Själv hade jag fullt sjå att styra öht och så ska man ju hålla koll på balans, böjning/ställning med mera samtidigt! ;-)
Diagonalslutor i skritt fick vi också visa. Har insett att jag nog tycker det är svårare i skritt, svårare att sitta kvar själv utan att pålle hinner flytta mig... I traven brukar det gå bra och flyta på när jag väl fått till rörelsen - att jag klarar sitta kvar i samma position och tyngdpunkt en längre sträcka, medans i skritten så lyckas vi säkert få till bättre kvalitet dom steg vi får till men det är svårare att hålla honom i rätt riktning och bra böjd en hel diagonal i sträck. Vänster-diagonalslutorna hade vi svårt med, egentligen höger också men när jag väl hade fått honom rätt placerad med bogarna så flöt det på.
Som avslutning fick vi en övning i hemläxa och det var att rida som en triangel. Snett in strax efter hörnet när vi kom in på långsidan, en kvarts piruett i mitten och sen fortsätta snett ut mot spåret i diagonalsluta. Det var svårt! :-)
Hålla koll på bogarna och hinna med i vilken riktning vi skulle hålla. Tror inte vi fick till rätt en enda gång men huvudsaken var att jag förstod övningen så vi kan öva på den hemma.

Överlag kändes det som att HAN var superfin för dagen medans matte hade lite problem att hänga med i svängarna och kunde ha hållt sitsen bättre. Tabben hade förbättrat form och balans ytterligare ett snäpp sen sist och han var också mer koncentrerad än de tidigare passen för Birgitta. Kul med en tränare som man rider för relativt sällan så det märks tydligt att det utvecklats sen sist, särskilt när man själv lätt blir hemmablind och sen få upp ögonen för att det faktiskt HAR utvecklats! :-) Blir lätt att jag tänker att det är samma problem, samma rörelser man har svårt för och att man aldrig kommer någonvart. När det i själva verket nog är så att visst, vi HAR samma grundsvagheter men det är snarare att de blottas igen när man kommit vidare ett snäpp till och man måste förbättra grunden ytterligare. Som nu t ex känns det egentligen inte förvånande om Tabben återigen är skeptisk till att aktivera högerbak ett snäpp till i skolorna eftersom grundsamlingen/övriga grunder förbättrats ett snäpp och då blir det ju ännu jobbigare för höger bak! Eller att vi återigen har väldigt svårt att öht styra om jag inte lyckas sitta kvar rakt - att man kommer åt bakdelen MER när det väl blir rätt och att det då kräver ytterligare ett snäpp av min sits.
Många tankar är det som kommer igång såhär efter en träning! :-)

Det blev inga bilder den här gången men några videoklipp som jag tänkte lägga ut lite senare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0