Träning för Annika 20090124

Idag fick stackars Tabben det jobbigt!
Han har i princip bara gått i ridhuset på sistone och väldigt korta pass, 10-30 minuter per pass och dessutom inte lika regelbundet som tidigare... Nu fick han träna ute i blåsväder och 3-4dm snö på ridbanan. Stackarn blev stressad och det var ingen större idé för mig att tvinga honom skritta, vi jobbade på i traven helt enkelt.
Från början av båda passen tog det en stund att öht kunna kommunicera med honom utan att han bara sprang ifrån mig. Vi övade på att variera ridvägar (vilket det inte blev så mycket av precis från början när jag hade noll koll) med volter och serpentiner. Jag skulle fokusera på att ha tyngdpunkten vid rumpa/höfter för att få ner den och bli mer stabil, och styra honom med tyngdpunkten. Sen fick jag allmänt tänka att jag skulle RIDA hela tiden, försöka vara snabb och förekomma honom. Är jag inte tillräcklig kvick och tydlig, och har en klar bild i huvudet av vad jag vill, då hittar han på lite eget och jag får använda all energi till att hinna med att korrigera.

Andra passet övade vi ungefär samma sak men nu fick jag en liten a-ha upplevelse i form av att jag behöver släppa på yttertygeln mycket mer och oftare för att kunna få lite ställning och böjning. Om jag först får bra kontakt och fokus i sitsen i kombination med att det är JAG som rider aktivt så är det lättare att kunna behålla ram och styrsel utan att fiffla en massa med tyglarna. Förhållningarna behöver jag ta med båda tyglar när han rinner iväg men det är en annan femma.
Vi fick till bra böjning/ställning i vänstervarvet vid försök till diagonalsluta vilket faktiskt var lite förvånande. Vänstervarvet har tidigare varit svårast för oss vid diagonalslutor. Nu hade jag av någon anledning aningens svårare i högervarvet men det gick hyfsat bra till slut åt båda håll. Det hänger mycket på min sits, hur vi kommer in i diagonalslutan och hur väl jag lyckas hålla kvar tyngdpunkten i rätt riktning. Jag gissar på att det var tack vare att jag lyckades hålla ryggen ganska rak i vänstervarvet och komma ner mer på innersittbenet som det blev bra den här gången i vänstervarvet, det kände jag även på volterna i slutet av passet.
I övrigt så tyckte Annika att han är lite antingen eller - tokfin de steg vi får till bra men sen kan allt hinna falla isär om jag inte är kvick och tydlig nog. Tabac behöver lite utmaningar för att hålla intresset vid liv. Jag behöver räta upp mig mer för att hålla en bra tyngdpunkt, å andra sidan är det något jag är väldigt medveten om men som blir toksvårt i praktiken såna här extrema dagar när han vill ångvälta på framåt och inte lyssnar så bra. Får välja mina strider och fokusera mycket på det stundvis. Likaså tycker hon att jag ska välja ett fåtal saker som jag ska bestämma och sen hålla fast vid det trots att Tabben tar sig en del friheter. T ex att han får välja gångart men att jag bestämmer övning, riktning, ställning.

Kändes som en bra träningsdag trots allt, bra att träna ibland när man har allt emot sig för att kunna ha hjälp av det dom dåliga dagarna och inte bara prestera ovanligt bra när man är borta på träning! :-P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0