Inte riktigt som vanligt

Lördag
Var ute i stallet tidigare än vanligt = på eftermiddagen så jag skulle ha kvällen fri. Undrar om det var därför Tabben betedde sig lite annorlunda, att det bröt mot hans vanor! :-P Han var lite på tårna och lyssnade inte så bra som han oftast gör nuförtiden, var för fokuserad på annat. 
Inget hostande idag däremot något halv-grymtande ljud nåt enstaka tillfälle. Vi tränade flytta in-ut vikten på volt och försökte få till det, det gick ganska bra. Lite upp och ner, ibland riktigt trevligt och ibland något halvdant. Var överlag svårare att få till något vettigt i högervarvet. 
Jag inbillar mig ändå att han kändes lite rakare, att jag kunde sitta mer upprätt liksom. Kan vara placebo av att jag paddade upp med en sönderklippt och ihopvikt halsduk (scarf-variant) under sadeln ovanför de tryckfördelande inläggen för att höja någon cm på vänstersidan.  
Han var som sagt rätt så på tårna och började trava på eget bevåg titt som tätt, inte lite sådär gulligt där han smyger sig in i trav och man hinner sakta ner på bara ett par steg alt. hålla en mycket lugn trav med hjäp av enstaka halvhalt utan det kändes mer åt fullt ös katapulta sig framåt-hållet. Tråkigt men ändå en rejäl höjning av lägstanivån senaste månaderna om det här är "det lägsta" utifrån scenariot. Tyckte jag själv lyckades hålla mig ganska lugn och koncentrerad vilket är positivt! :-)

Söndag
Vilodag för Tabben idag. Han fick SI-leden/höften tillrättad av farsan (vänstra sidan konstigt nog), han hade blivit aningens blockerad där igen. Sen reagerade han lite på  vänster bak, kanske att han sparkat emot något och fått en ansträngning för det märktes bara vid tryck på vissa punkter med benet i böjt läge så man kommer åt. Ska ev. prova med BoT bak ett tag alt. linimenta där för att se om det ger med sig men det verkar inte vara någon fara att rida eftersom han belastar benet bra. Får ta det lite lugnare och hålla koll på benet bara så det verkar gå åt rätt håll.
Nu har jag äntligen fått hjälp att flytta en vattenbalja till hagen! På tiden, Tabben kan svepa två hinkar (mineralhinksstorlek) rakt av när jag tar in honom och ger honom vatten! :-P Hinkar i hagen vet jag av erfarenhet inte funkar så bra med Tabben, inte ståendes i boxen heller för den delen. Sen måste jag ändå snacka med ägaren till hagkompisen så hon också bär ut vatten, gå med hinkar fram och tillbaka till två hästar varje dag vet jag också av erfarenhet inte funkar i längden, skulle ta minst en halvtimme per dag och massvis med hinkar som man bara vågar fylla strax över halvfullt av risk att inte orka annars alt. skvätta ut en massa.

Hursomhelst, inga hostningar idag heller, blev en promenad ute i skogen där Tabben precis som igår var lite mer på tårna än vanligt men det gick bra. Massvis med stopp-pauser på hemvägen för att titta på något inbillat men han går när jag ber honom (låter honom stå och titta en stund för att lugna ner sig), försökte vända och gå hem en gång på bortvägen vilket jag inte var beredd på men det gick bra, och så började han trava några gånger på bortvägen. Det senare kunde jag avhjälpa genom att ta lite i grimskaftet och samtidigt vifta änden av grimskaftet lätt mot sidan av huvudet (i luften alltså, inte på huvudet) för att han skulle hålla sig rak och därmed ta förhållningen. Annars svänger han in mot mig och vänder mot det hållet han ville istället. Men det funkade som sagt bra!
Blev ingen lång promenad eftersom jag var rätt så sliten men jag tror vi båda uppskattade den ändå.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0