Blåsigt värre



Nu är det höst! Märks på färgerna och blåsten..
Egentligen var det idag det skulle vara Dressyrträff i "mitt" ridhus med ridhuset bokat och allt. En lämnade återbud igår och en lämnade inte återbud alls så jag tänkte det var bäst att åka ut till den bokade tiden. Denne dök inte upp men ridhusbokningen hade varit för sent att dra tillbaka oavsett.
Lika bra att det inte blev av med tanke på vädret! :-P
Jag tänkte egentligen rida men insåg att det skulle vara riskabelt att rida idag, planerna ändrades till att träna galopp från marken.
Det blev ingen galopp jag hade velat sitta på om man säger så... Han brände på ordentligt och studsade i vändningarna, det blev en hel del bocksprång. Men galopp blev det! Jag försökte att tajma det till när det INTE lät en massa i ridhuset för att han inte skulle sammanknippa galoppen med stressen av ljudet, när det lät så stod vi stilla (lös kuse) och vilade. Han var riktigt duktig, fast det lät ordentligt och han var stressad så stod han ändå kvar vid mig ungefär som att han sa; "Matte! Skydda mig, det är läskigt!"
Vi fick galopp kanske 6-7 gånger (på alla försök utom något enstaka då det bara blev trav).
Sen på vägen hem från ridhuset var det riktigt obehagligt, det blåste sand och löv rakt på oss med sån styrka att det gjorde ONT. Tabac blev skraj och tog något galoppsprång halvt stillastående/åt sidan men jag tyckte han skötte sig väldigt bra utifrån omständigheterna.
Jag själv tyckte blåsten var läskig också, försökte såklart att inte visa det när jag var med Tabac men t ex så var det en garderob (på väg ut från stallet, användes som stallskåp) vars dörr blåste upp så hårt att hela skåpet vreds åt sidan och var på väg att välta, detta precis när jag gick förbi (utan häst gudskelov). Sen ställde jag en färghink ivägen så dörren inte skulle kunna blåsa upp igen. Jag lyckades klämma fingret när jag skulle stänga stalldörrarna eftersom den andra dörren blåste igen så snabbt att jag inte hann reagera när jag skulle stänga den första dörren. När jag skulle gå tillbaka med Tabac till hagen var det en frigolitskiva som välte med en smäll precis bakom oss, och så såg jag att en stor gren hade knäckts från ett träd i allén bredvid kusarnas hage. 
Hua! Usch för blåsväder!

Igår blev det f ö lite lätt motion för Tabben också men inte så mycket värt att skriva om. Jag försökte fokusera men höll inte kvar fokuset på en och samma sak tillräckligt länge alt. så reagerade Tabben negativt på fokuset så det inte gav rätt resultat. Men vi övade på att trava med lågt huvud och lång överlinje och lite sånt.  





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0