Och återigen basics

Igår tränade jag och kusen också "uppsittningsträning". Inte riktigt by the book men jag vet ärligt talat inte hur jag ska lösa det annars.. Eller om jag borde ha mer tålamod och traggla på med det man "ska" göra trots att det inte känns som att det ger något.
Som exempel: Jag vill att hästen står stilla bredvid pallen. Det lustiga är ju att ofta står han stilla när jag flyttar pallen till honom istället för att ta hästen till pallen, envisas jag med att hästen ska stanna vid pallen kan han snurra runt runt många varv utan att jag får stopp på honom på rätt ställe ändå och jag lyckas inte böja honom såpass att det blir obekvämt mer än trycket som blir på nosryggen. Ansträningen av att gå runt runt på liten volt tror jag inte bekommer honom så mycket eftersom han bara blir piggare och piggare av stressen när det blir jobbigt.
Sen så har jag inte brytt mig så mycket om att stanna honom när han gått iväg vid uppsittningen - varför? Jo för att han då hinner felplacera sig innan jag får stopp på honom och måste flytta pallen IGEN för att komma upp. Och upprepar jag det känns det nästan som en lek/tradition till slut snarare än att han lär sig något. Kanske om jag höll på riktigt konsekvent med bara det i 45-90 minuter eller så... Fast jag tvivlar ändå! :-P
Istället slänger jag mig över och lägger mig på mage för då är jag inte lika bunden till att han står kvar på samma ställe, jag kan be honom stanna under tiden han går iväg istället för att vålda för att få tvärstopp (vilket jag inte gör, men skulle behöva göra för att få stopp direkt när jag är på g att sitta upp). Igår så körde jag på one-rein-stop igen och tänkte verkligen vänta ut tills han stannade. Men han stannade sällan/aldrig av själva snurrandet - för hög arbetsmoral tro?- utan däremot när jag bromsade lite med sitsen och tog en hårdare kramning i tygeln.
Läste ett tips att man istället själv väljer när hästen ska stanna efter att ha låtit den snurra några varv först och tycker det är trevligare att stanna. Ska prova det, för ärligt talat tycker jag ju det är taskigt mot hästen när han säkert tror att han gör rätt och att matte bara är jobbig som tvingar honom gå runt runt med ganska hårt tryck i en tygel. Han förstår ju faktiskt bromsande tygeltag även om han ibland har för mycket energi så det blir tramp på stället snarare än stilla = vila.

Blev kanske 40 minuters träning igår. Ska träna uppsittning idag också hade jag tänkt men kanske mer inriktat på att JAG kommenderar halt och sen gör det jobbigt för honom om han inte lyder kommandot. Och kanske lite kombinerat med dressyrande så vi inte tappar för mycket på den biten (det är nog jag som tappar mest! ;-))

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0