Allt sitter i huvudet..

Idag blev det dressyr igen i ridhuset. JAG hade (som vanligt?) mest tänkt jobba i skritt, men nehejdå, det tyckte inte Tabben! ;-) En mycket trevlig sak var att jag tycker min sits- och mentala träning börjar ge resultat! Den som sker utanför stallet alltså. Har ju börjat träna mage/rygg -en gång på spinn/core-träning, ett tappert försök till en läskig core-dans, lite yoga och allmänt några övningar som jag märkte var jobbiga på core-träningspasset! :-P så än har jag inte hunnit så mycket, men det känns redan som det börjar ge resultat för hållningen! Kanske att rörelsemönstret överlag ändras, att man blir vad vid att ha en bra hållning? Sen övar jag ju enligt ett träningsprogram i mental träning för ryttare. Som ska göra att man blir mer avslappad/cool, får bättre självförtroende (tar kontroll på sina tankar så de jobbar "med" mig) och ta hjälp av detaljerade målbilder för motivationens skull. Det senare har blivit lite sporadiskt på sistone men även om det tar lite tid så håller jag mig iaf till programmet.
Idag kände jag att jag hade bra stabilitet till 90% av tiden i mig och hästen. Att jag själv kunde sträcka upp mig och sitta balanserat och därmed kunna inverka mer med små sitshjälper som inte stör men blir tydliga. Jag fick ändå ta hjälp av tyglarna en del som förstärkning, trots allt var han ganska pigg, men då svarade han också bättre på de tygelhjälper jag gav tycker jag. Med inställningen att ridningen ska vara rolig så satt jag och tänkte "leka" lite passage! ;-) Inte för att vi är redo för passage eller för att det blv någon passage, men det hjälpte till att få honom "vänta" i steget och han såg nog väldigt läcker ut... Han kändes läcker! Sån power men ändå kontrollerat och i balans och jag upplevde att framdelen lättade ett snäpp till. Sen tänkte jag också att vi skulle öva på samling via sitsen. Egentligen mest för att jag skulle öva på mitt fokus, men det blev bannemig tramp! :-D Han kändes väldigt stark och med energin för dagen och min sitskontroll/ekipagets balans för dagen så gick det! Han tyckte det var väldigt jobbigt, å andra sidan får man skylla sig lite själv när man hellre travar på stället (nu pratar jag alltså inte om tramp utan allmänt) än bryter av till skritt.
Jag övade litegrann förvänt på fyrkantsspåret och i vänsterböjningen övade vi på att flytta in framdelen från spåret och flytta tillbaka den till väggen igen. Jag försökte öva öppna/sluta till en början men insåg att flytta bogen-övningen förmodligen skulle ge mer eftersom det krävdes så mycket piller för att öht få till något vettigt i skolorna. Jag hoppas att han kommer bli mer lättmanövrerad överlag med den övningen för att det så småningom ska märkas i skolorna också. I högervarvet övade jag ungefär samma sak, men det var lite klurigare eftersom det snarare är bakdelen som hamnar innanför. Då försökte jag istället växla mellan sluta och öppna i ungefär varannat-var tredje steg för att "lura" in innerbak. Usch vad jobbigt han tyckte det var!
Som avslutning tänkte jag göra något enkelt för att stackarn inte skulle sluta med det allra jobbigaste i huvudet. Fast det var nog inte så enkelt när det kom till kritan! :-P Jag tänkte skritta med kort tygel. Och helst bra form fortfarande dårå, får Tabben välja så är all skritt på lång tygel i fri (lång och låg) form. Vid nedsaktningarna så tänkte Tabben sakta samlad trav (alltså tramp igen i princip fast inte riktigt lika samlat eftersom jag låste honom en del, för mig var det bara skritt som gällde) så det tog ett tag innan det ens blev skritt. När det blev skritt testade han att dra åt sig tyglarna och när han inte fick tyglarna började han trava igen. Så började det om några gånger... Jag fick helt klart skritt ibland men usch vad jobbigt han tyckte det var, förmodligen har han lättare för sig i traven. Istället för ren skritt-träning blev det snarare samlade skritt-trav övergångar... Ibland kunde jag inte ens känna om det var skritt eller trav eftersom det kändes som en grymt diagonal skritt. Skolskritt kanske?
Sen gav vi oss för dagen. Det kändes väldigt bra överlag även om Tabben inte är världens lydigaste och jag kanske borde ta tag i det mer om jag vill våga galoppera framöver. Att sitta och strutta omkring där i traven på sin lille bulldozer med så mycket energi att omvandla - och LYCKAS omvandla den tills det känns som en dans, det var underbart! :-D Tack vare att han var väldigt bärig/schwungig så kändes det enkelt att sitta bra bara jag fokuserade så jag kunde sitta där och leka runt och känna mig stolt på min vackre springare!

Efter träningen blev det lite stretching. Försök till det snarare... Fram var det väldigt jobbigt (för mig) eftersom han kan kräva en del övertalande ens att lyfta benen och sen drar han åt sig benet ibland. Bak var det lite lättare men han ville gärna dra åt sig bakbenen också när han kände att det började stretcha. Förhoppningsvis blir det bättre när vi får vanan inne, har tänkt försöka stretcha efter de lite tuffare passen eller när jag har tid och ork helt enkelt. 

Idag fick jag också två glädjande besked; 
*Tabben ska få ny hage. Vilket iofs följdes av ett icke-glädjande besked, att hagkompisen har flyttat idag så nu står han själv igen. Men när dom har små rutor som jag kallar det (även om det finns betydligt mindre "rutor" till hagar... är dom platta och fyrkantiga och inte stoora så är det små rutor för mig! ;-) ) där dessutom vattnet har svårt att rinna bort, då känns det bättre att han står själv så det tar dubbelt så lång tid innan det blir fullt så geggigt. Nu var det ca en dm gegga över hela hagen utom enstaka grästuvor. Credits till stallägaren som var den som tog upp det först!
*Vi har fått plats på nästa Birgitta-kurs! :-D Två pass dessutom! 
Ännu mer motivation till galoppträningen. Jag har sagt att innan oktober är slut ska jag ha testat fatta galopp igen (och lyckas, för det tror jag att jag kommer göra bara jag är inställd på att jag VILL ha galopp!) Det vore jätteroligt att komma till träningen och kunna säga att vi minsann har fattat galopp uppsuttet även om jag inte ens vill galoppera på kursen, det beror ju på hur det känns på hemmaträningen.  
Sen borde vi kanske träna lite mer på diagonalslutorna och hemläxorna vi fått... Gör väl som vanlig och fokuserar på grunderna för att de svårare övningarna ska bli lättare att få till. 
 
Senare idag så var jag iväg och övningsbehandlade två hästar, "stammisarna"! ;-) Väldigt intressant som vanligt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0