Akta sig för sprängningar

Söndag
Idag blev det vila för Tabben. Jag hade morgonjour i stallet vilket tog ca 1½ timme plus en halvtimme för att fixa iordning dagliga sysslorna åt Tabben (mat, vatten, mocka). Sen fick jag speeda till jobbet.
Hade tänkt åka tillbaka till stallet igen på kvällen för att motionera honom men det blev sent och tröttsamt så det blev inget av! :-P

Måndag
Idag höll det på att bli lite bråttom... Byggarbetarna från järnvägsbygget skulle spränga ca en timme efter att vi precis var på väg att hämta in hästarna (lerhästar tar ju en stund att fixa iordning också...) men dom var bussiga och skjöt på tiden en stund så vi skulle hinna.
Det blåste ganska ordentligt och lät en del i ridhuset, det var förmodligen mitt "fel" för att jag ryckte till omedvetet någon gång eller själv var lite ofokuserad men Tabben var iaf lite på tårna. Han var på väg att dra iväg för mig någon gån/började trava någon gång men var lydig och duktig ändå tycker jag. Någon skentur var det absolut inte frågan om. Men det ledde till att ridpasset blev lite spänt. Jag övade först i skritt på lite alla möjliga varianter av skolor och böjning i allmänhet. Det kändes inte så bra, som att han aldrig "kom loss" och som att han ville undvika något. Inte värre än vanligt egentligen bara i frågan om spändhet. Kanske att jag kom åt honom mer än vanligt eller att jag gjorde det senaste ridpasset. Jag hade lite svårt att svänga/styra i allmänhet och det blev lite väl mycket obalans för att jag ska känna mig nöjd. Men kortare stunder var det mycket trevligt att glida omkring i en trevlig trav och kunna "åka" även om det krävdes jobb för att komma dit och hålla det. Känns harmoniskt och som att hästen verkligen följer mig!

Tisdag
Bättre dag idag tyckte jag. Från början var det en del trixande förmodligen för att jag ville för mycket. Försökte hitta en balans mellan att verkligen fokusera och vara TYDLIG mot kusen så han förstår vad jag vill och att jag vill något och att inte bli bossig eller tjatig för det! :-P
 Sen försökte jag återigen (misslyckades lite med det igår upplever jag) få till en bra stadig sits, fokusera på att sitta stilla och inte låta mina höfter röra sig i sidled och att inverka på hästen med magmuskler och fokus när jag vill få till lite samling. Vi övade dels pyttelite skolor, ganska misslyckat, sen försökte jag istället tänka "rakt" och "framåt" även på volterna för att när det kändes bra fokusera på att runda hästen runt innerskänkeln.
Jag hade ett (eller två rättare sagt) mantra i huvudet som fungerade bra för mig- "kontroll" och "balans". Att JAG skulle styra varje steg och känna att jag hade kontroll i varje steg eftersom hästen är snabb på att hitta på något eget om man inte är med hela tiden. Inte så allvarligt, mest störigt när man haft jättefin bärighet och plötsligt trillar hela hästen bort från strukturen och balansen och drar iväg framåt eller sneddar på bogarna. När jag tänkte att jag skulle ha kontroll på varje steg gick det mycket bättre att styra på volterna. Balansen hjälpte också till där. Att jag fokuserade på höfterna och att jag hela tiden skulle sitta kvar oavsett vad hästen hittade på. Jag försökte att aldrig göra någon större sitsändring utan bara flytta pyttelite när jag ville inverka annorlunda eller i första hand bara spänna magen.
Från början brukar jag få vara väldigt bestämd och jag känner mig ganska hård. Det krävs lite innan han börjar haja till. Sen kan man sitta och finåka betydligt mer bara man är på hugget och i full fokus! :-)
Vi övade lite samling- fram- samling- fram. Jag tycker han höjer sig mycket tydligare nu, tidigare har jag nästan upplevt att han blivit låst fram när jag försökt samla (för någon månad sen eller så) nu tycker jag att vi får bättre helhet. Jag krävde inget extremt utan fokuserade på kommunikationen, att han skulle förstå vad jag ville och vara med på noterna.
Jag experimenterade också lite med takten vilket känns nyttigt inför framtida ökningar eller kanske passage.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0