Utkast: Onsdag Idag ...

Onsdag
Idag så tänkte jag testa galoppera i högervarvet. Eller galoppera öht, men börja med högervarvet eftersom vi inte provat det ännu. Jag pratade med en kompis i telefon ganska länge (planer inför helgen) så stackars Tabben fick vänta länge på att inhägnaden av hinderstöd och linor skulle bli uppsatt! :-P Han fick strosa omkring i ridhuset så länge.
Sen blev det ett par fattningar i varje varv från marken dels som "igångsättning" så han skulle tänka galopp, dels som uppvämning och dels för att checka av läget.
Så snart jag hade satt upp kände jag hur himla sned han kändes när han gick "fritt", han gick inte rakt fram utan sneddade och hela jag satt snett pga hur han vred kroppen. Jag tänkte först att jag skulle prova ändå men bangade ur, det kändes för okontrollerat och för svårt att hitta någon balans mellan att inverka tillräckligt för att åtminstone fortfarande gå i högervarvet utan att vrida sig så mycket att matte trillar av eller hela ekipaget välter men utan att inverka så mycket att han känner sig låst och det inte blir någon galopp. Eftersom jag misstänker att det beror på högerbak eller diagonalen höger bak/vänster fram så struntade jag i det. När hästen blir jämnare och helt låsningsfri så lär det bli mycket lättare (även om han redan är "bra" mot vad han har varit så finns det fortfarande detaljer kvar).

Efter träningen fick Tabben lite behandling av höfterna/höger bak.


Torsdag
Idag blev det vila pga behandlingen. Han fick också mer behandling, av muskulaturen runt höften och bakknät på höger bak som var lite spänd. Även bakknäet i sig. "Förhoppningsvis" är det knäet som är orsaken till att han fortfarande vill belasta ojämnt, fast mer troligt är väl att det är ett symptom.

Fredag
Vila idag igen men jag övade lite i hagen bara på att ställa/böja nacke och hals i sidled för tryck i grimman. Det var han duktig på idag! :-) Men så mutade jag med godis och det var ju lite fusk. Jag upplevde att han hade lättare att böja åt vänster än för någon vecka sedan när vi gjorde samma sak.
Sen såg han oren ut bak idag pga behandlingen. Jag hoppas att kroppen håller på och bearbetar behandlingen ordentligt för då ser jag orenheten som positivt. Det blir troligen vila imorgon igen eller ge efter för tryck/ev uppsittningsträning bara för att han inte ska bli så understimulerad. 

När jag kom till hagen så låg han ner och vilade på sin bädd han hade gjort av hö! Han klev upp när jag kom fram till hagen och stretchade höger bak! :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0