Några missade dagar

Den senaste tiden har jag varit lite slarvig med att skriva i träningsdagboken. Så det blir en liten sammanfattning istället, kommer inte ihåg exakt vad vi gjort varje dag ärligt talat..
Ett par dagar tränade vi mycket skolor/böjning ganska intensivt men inte så lång tid, bara så jag kände att vi hann med några steg i varje skola åt varje riktning och att jag kunde hålla koll på hästkroppen. Även så övade vi på diagonalsluta -halv piruett - diagonalsluta tillbaka vilket vi faktiskt lyckades med även i vänstervarvet (det svåra) tack vare förarbetet! :-) I traven ahr det varit ganska kravlöst och ärligt talat inte känts så värst bra. Trav blev det egentligen bara för att kusen skulle få lite "go" i sig, av att traggla skolor upplever jag att man lätt tappar bjudning och gnista.

Efter träningen för Lena på Onsdagen så insåg jag att nej, hästen är stel. Jag vill försöka få bort den stelheten om vi ska kunna komma vidare. Så han fick lite behandling höger bak- vänster fram och ländryggen/höfter. Jag har linimentat spända muskler ett par gånger för att ev. hjälpa det på traven. Så nu senaste dagarna fram tills idag (Söndag, har inte varit till stallet än för dagen) har han fått ta det lugnt. Ena dagen övade jag lite förvänd öppna i bara grimma och grimskaft i ridhuset (bara ett par gånger per varv) och lät honom gå fritt i övrigt så jag kunde observera hur han gick. Och han såg faktiskt lite oren ut. Inte oren som i halt utan oren som i -inte exakt fyrtakt med benen, kändes som han tog längre steg med vänsterbak. 

Ska bli intressant att se hur det tar sig! Jag har ingen brådska men det vore såklart trevligt om han var fin och fräsch till träningen nästa helg, inte att jag är skraj att överanstränga honom eller så bara det att vi ju inte kan ge vårt bästa om hans kropp tar emot.   

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0