Träning för Lena 3/5-08

Igår red jag och Tabben för Lena igen! Den här gången hade hon bestämt att jag och Tabac skulle förbättra grunderna för att komma vidare. Själv tyckte jag det kändes för tidigt (eftersom det vi övat tidigare och styrningen på hästkroppen t ex inte känns befäst!) men lite smickrande var det ju att hon tyckte att vi måste öva mer på basics så vi någon gång (ja, inte än alltså!) ska kunna ta oss vidare till halva steg-piaff! :-)
Det vi hade fokus på idag var att länga ut halsen framåt/nedåt för att få tag på bakre delen av halsen. Övriga ryggen brukar vi ha relativt lätt för att länga ut, men just manken/bakre delen av halsen är inte med! Skyller på att jag gärna vill ha strukturen och styrningen FÖRST att liksom ha satt honom i bra balans innan jag begär längning (annars går styrseln åt pipsvängen, blir så lång och framtung att jag inte får koll på kroppsdelarna) men Lena ville att vi skulle kunna göra tvärtom också.. Krävde massor av min ridning mot vad man skulle kunna tro, dels kämpa emot instinkten att korta upp tyglarna för att ta igenom kommandon om han inte svarar direkt, vilket han ju inte kommer göra om han hamnar i obalans pga att han blir låg fram/framtung, och då eftersom jag fick överdriva att INTE ta i tyglarna utan länga tyglarna rejält så var jag plötsligt tvungen att sköta hela min och hästens kroppskontroll med hjälp av sitsen!
När han inte placerar kroppen riktigt rätt så flyttar han mig i sadeln, man märker även i min kropp att han går "fel". Då måste jag alltså först och främst placera mig själv rätt trots att hästkroppen liksom är i vägen, sen försöka hjälpa honom på plats med kroppen utan att tappa något annat i samma veva, och så fokusera på övningen vi skulle göra t ex flytta i väldigt lätt öppna längs voltspåret.
I högervarvet gick det däremot lättare om jag själv tänkte lite sluta, då fick jag bättre koll på både inner- och yttersidan och jag tyckte att min egen placering blev lite bättre. Han har ju lätt för att bli tvärtom, fast för rak i kombination med det - att han trycker in högerbogen och ut med rumpan. I vänstervarvet var det skitsvårt! Där han flyttar mig som mest, faller på ytterbogen men ändå vill vi gärna få honom i lite öppnaposition för att få innerbak på plats, då måste man passa både på ytter- och innerbogen och framförallt på att få rumpen på plats. Allt detta utan att i princip ta i tyglarna om man ville få honom ordentligt framåt/nedåt! Håhåjaja...

Här börjar vi få lite framåt/nedåt, men övriga kroppen är inte riktigt på plats. Klassiska vänstervarvssyndromet, har inte lyckats plocka in vänsterbak inunder honom och han lägger massa vikt på ytterfram, här ser det ändå rätt lindrigt ut...
image16

Bättre hals, tror det är den här positionen Lena vill ha. Lite slutatänk och man riktigt ser hur det stramar i yttersidans muskler! Lite framtungt, inte koll på innerbogen? Sen så är han ju lite innanför lod, men tror inte jag kan få det så mycket bättre än så om inte resten av kroppen går bra.
image17

Trav, ungefär likvärdigt fast här borde jag släppt efter mer på tygeln! Fortfarande slutatänk.
Lite bättre koll på innerbogen, men ändå framtung? Lutningen på bilden kanske luras iofs. Nosen borde egentligen ha varit mer framme (som vanligt...) och det fattas fortfarande lite längning vid manken?
image19

*host* Vänstervarvet!
Här märker man tydligt mina problem med att hålla koll på kroppen. I momentet med innerfram i marken ser man att det tar mycket vikt, ändå trycker han utåt med ytterbogen så i nästa steg tar han förmodligen massor med vikt på ytterfram... Väldigt frestande att ha för korta tyglar då! Som ni kanske ser.
image20

Den här har ju också sina brister, men jag väljer att inte kommentera dom för jag tycker det är så fin bild! :-)
image22

Fint uppställda! :-)
image23

Sen så övade jag lite sitsträning på stackars Tabben. Det var INTE lätt iom att jag har problem med att flytta tillbaka mig och hästen redan med sigbyglar! Sen så märktes tendenserna att hamna i framvikt extra tydligt. Lena var på mig med att jag ska flytta fram skänklarna och lyfta tårna lite- yterligare en grej att hålla reda på.
Men det är kul att han är så lyhörd för sitsen! Blir nästan en kentaur-känsla när det väl klaffar.
Inte så värst bra bild tekniskt sett och jag är elak med handen känns det som, men för att bevisa att jag travat honom utan stigbyglar! ;-)
image24


Nu har vi massor att träna på! Nästan för mycket på en gång.
Mattes sits - både att kunna korrigera/styra med sitsen och att ha en bra sits rent allmänt och inte falla framåt eller bak med skänklarna.
Avslappning/sökning, att ha halsen lång.
Att hålla koll på resten av kusens kropp och få bakbenen på plats trots att jag inte får fiffla för mycket med tyglarna.
Inte lite det... Men det vore ju kul att någon gång i framtiden våga samla och veta att man inte bara gör skada iom det! känns som att han har iaf piaffen i kroppen redan så man kan plocka fram den när man väl "vågar" alltså kan utan att sabba avslappningen och har honom hyfsat rakriktad.

Känns helt sjukt att ens tänka i dom här banorna med tanke på hur han kändes från början! :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0