Kalle såld..?

Var en man och hans dotter (på ca 10 år?) som var och hämtade Kalle idag. De var väldigt trevliga och Kalle verkade komma bra överens med tjejen. Hoppas det kommer fungera, är lite orolig för att de inte verkar så häskunniga? Ändå säger de sig haft hästar förut och gubben hade hållit på med trav. Har skrivit in 14 dagars "ångerrätt" i avtalet och ska åka dit och hälsa på honom innan dess, så jag hinner avbryta i tid OM det inte skulle fungera. Men det vore väldigt roligt om Kalle äntligen hittat sitt hem! :-)

Blev väldigt sent innan jag kom hem från stallet idag, kom hem ca 23:30! Alltid hittar man något mer som behöver göras.
Jobbade Tabac för hand ca 25 minuter. Han var trevlig och koncentrerad, lite sådär att han vill yra iväg som vanligt, men han kändes ändå lättsammare än vanligt på något vis.. För jag var absolut inte 100% konsekvent som man brukar behöva vara, ändå fick vi till det hyfsat bra tycker jag, ganska avslappnat utan att tappa strukuren såpass att man inte kan jobba. När jag var väldigt impulsiv och snabb, lite att jag hann överraska Tabac utan att det blev dragkamp, då blev det riktigt bra, han började lyssna ordentligt och vänta in mig. Överdrev som sjutton och försökte förstärka allt jag ville i mitt kroppsspråk, och även "känslan" i min egen kropp, och höja fokuset/intensiteten rejält när han inte kändes riktigt mottaglig just den millisekunden. Såg nog riktigt sjukt ut, jag liksom stannade till och gick lite bakåtlutad med vikten i rumpan och lyfte rejält med framfötterna som för att förstärka styrningen av hästens riktning och skapa lite överraskningsmoment för att få hans uppmärksamhet. Kändes som en dans, och Tabac verkar uppskatta någon som för övertydligt och nästan ryckigt! =p Skumt nog.

Han var inte riktigt bra i hovarna idag utan ungefär som igår - bättre än när det kändes så illa att han knappt ville gå ur hagen ut på asfalten, och absolut inte så illa att han behövde få vila hovarna = vilodag, utan sådär att han gick lite konstigt med framfötterna och gick försiktigt på gruset.  Hoppas ändå det är på väg åt rätt håll! Hovarna börjar kännas mycket torrare och finare men idag efter träningen var han dels lite varm på insidan av kotorna fram (hade jag haft mer tid hade jag absolut smörjt på liniment eller dylikt!) och aningens varm i strålarna. Ömmade lite i fårorna i utkanten av strålarna när jag tog i med hovkratsen för att få ut all smuts, men inte i övrigt. Kletade på tjära men bara där det fortfarande kändes svampigt och lite i fåran i mitten av strålen för säkerhets skull.

Sen tränade jag lite med bollen igen fast inne i stallet. Tror han börjar fatta principen lite bättre, men det känns som att han är för o-godissugen och rastlös för att vara motiverad.? Får se hur det utvecklar sig ju mer han förstår vad jag vill. Men ärligt talat vet jag inte, jag menar - han får ALLTID en godis efter att jag har tränsat innan jag börjar spänna remmarna, ändå tigger han inte! Det värsta tiggandet jag varit med om är väl när jag öppnat dragkedjan på jackfickan där jag alltid har godis och han kröker lite på nacken och spetsar öronen förväntansfullt. Han verkar liksom uppskatta gesten och belöningen, men snarare att han faktiskt får belöning/beröm än godiset i sig? 
Som sagt - skum häst! 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0