Hemma igen

Igår var det dags, ville ta tjuren vid hornen och rida Tabben efter träningen.
Varför skulle det vara så nervöst?

Hjärnspökena sade att:
*du är förkyld och har skavsår kvar efter tyglarna, inte på hugget för att rida
*fortfarande inga användbara stigläderfästen på sadeln = ridning utan stigbyglar
*Tabben blev himla stressad av ridpasset för Katrin, sist tog det ca 1½ vecka att få honom "normal" igen (blev rätt trotsig och stängde av/blev stressad), enligt ovanstående punkter kanske inte rätt läge att ta tjuren vid hornen!
*dammigt som sjutton i ridhuset, ändå tror jag de hade vattnat nyligen

Målet med dagen var att försöka få tillbaka lite gnista i pållen för att kompensera tvånget som han upplevt. Att testa lite i skritten och helt enkelt anpassa kraven efter hur han kändes men försöka få så bra grundläge att det skulle vara någon idé att trava. Ingen trav = tråkpass enligt Tabbe (upplever jag det som) så traven skulle bli i princip som belöning för att han stått ut med allt skrittjobb på sistone.

Det gick mycket bättre än väntat!
Jag kände att Katrins konsekvens hade sjunkit in lite i skallen på pållen så jag kunde få igenom mina hjälper för det mesta trots att jag var hundra gånger "snällare". Förmodligen inte perfekt på något vis, men det kändes iaf som att han blev lite högre och att manken kom upp stundvis och jag hade mycket lättare att hålla koll på bogarna. Så han fick sin efterlängtade trav! Tror att effekten gick lite förlorad av att han känner sig låst av mig när jag inte har stigbyglar (spänner mig förmodligen, och ingen chans till avlastningssits) för efter något varv på en volt dog traven och jag fick driva! Inte det vanligaste annars på pigga kusen som brukar kunna trava på stället utan en tanke på att bryta av. Vi tog lite trav i båda varven och sen fick det vara nog för dagen. Jag var så nöjd så med att han inte reagerat enligt mina fördomar! :-) Blev kanske 20-30 minuters träning totalt inklusive liite jobb från marken innan jag satt upp.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0