En rund (tjock) miljon! :-)

Idag var Tabac helt underbar! Vet inte vad som hänt... Hoppas inte vi felmatchade inför träningen nu så han går dåligt imorgon! ;-)
Jobbade först lite för hand med den där lite tömkörningsaktiga varianten - håller längst ut på stångtygeln och går bredvid hästens bakdel, med spö så jag skulle kunna peta på bogen/vifta bredvid bogen om han inte svarade på position och förhållning (brukar vara svårt att inte få honom gå in på volt när man vill flytta in framdelen annars), testade lite öppna, lite sluta -fast då gick jag snett framför, lite förvänd öppna (vilket fungerade kanon! fick mycket bättre koll på bogarna!) och lite böjd rakt fram/volter mellan varven. Han kändes mycket mer lyhörd än han brukar vara när jag jobbar från marken! :-)

Sen hoppade jag upp och red en stund. Var svårt att få honom göra halt efter uppsittningen (han går ju fortfarande iväg om man inte är beredd samtidigt som man lägger över benet), och liite okoncentrerad från början, men sen började han lyssna i ridningen också. Jag satt och tränade lite på att ändra inverkan med sitsen, att justera min sits för att få honom gå mer jämnt. Övade på lite öppna och sluta längs väggen och försök till sluta på böjt spår. Blev snarare slutatendenser än sluta tror jag, men det gav mycket bättre bärighet när jag kom åt pusselbiten som saknades! Satt och övade på att växla från "slutatänk" till "öppnatänk" på volten och det kändes också givande.
Sen travade vi lite - kusen hade skrittat utan taktinslag precis hela ridpasset, men så snart jag tänkte trav så blev det trav! Älskar tankeläsare, och det är kul att han fortsätter med det trots att man börjar komma åt honom mer och det blir jobbigare. Sen kanske det inte kommer vara någon fördel tills det är dags att öva på galoppfattningar där han hittills stressat upp sig så snart jag tänkt galopp... Men det blir ett senare bekymmer!
Övade lite samma sak där, försökte få till sluta längs spåret (vilket ledde till oväntat hög samlingsgrad! Nästan så jag fick halva steg-känsla!) och sen växla till öppna. Och så försökte jag rent allmänt få känslan av att jag sitter med hästen, inte på den, för att kunna inverka med små signaler. Passet var inte perfekt på något vis- jag har fortfarande svårt för kroppskontroll på mig och häst och att få pejl på styrseln, men det kändes kanon! :D
Eftersom han var såpass lydig och tack vare det mer balanserad så blev han också mindre spänd - jag behövde inte ta till så stora signaler och han gick inte emot dom som han kan göra när han inte är riktigt med på noterna. Vet inte om det var tack vare eller trots att jag red på blank stång.

Får leva på det här ett par veckor om det går dåligt på träningen imorgon! ;-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0