Det som inte FÅR hända har hänt!

Igår när jag skulle hoppa upp på Tabben i ridhuset så sa det plötsligt "ratsch" och så lossnade stiglädret från sadeln... Såg sen att själva fästet var löst så det satt fast "i" sadeln men åkte fram och tillbaka åt sidorna. Där stod jag med publik och allt (de tittade på en av nya hästarna i stallet, riktigt fin för övrigt!) och fick lyckligtvis hjälp att masa mig upp på häststackarn trots pall och allt!

Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till. Kan såklart rida utan stigbyglar ett tag, men känns inte så hållbart i längden - min budget pallar inte sånt här! =P Sadeln jag siktat in mig på kostar ca 23000:- exklusive tillbehör och hade hoppats att inte behöva köpa något tillfälligt alternativ under de år det kommer ta att spara ihop till det. Får kolla om det finns någon sadelmakare i stan.

Hursomhelst så blev det alltså ofrivillig sitsträning igår. Behöver padda upp lite mer fram tror jag, för jag såg sen när jag hoppat av hur mycket lägre den såg ut fram, och kände när jag red att det kändes som att jag satt och bromsade hästen i varje steg trots att jag tyckte jag satt ovanligt upprätt. Antingen pga det eller att jag spände mig för att sitta kvar i balans och inte låta mig flyttas av kusen.
Vänstervarvet gick mycket bättre idag! Kanske lyckades komma ner mer med sittbenet. Och så kändes det som att jag var tvungen att titta upp mer och gå på känsla vilket nog hjälpte.
Red ca 30 minuter totalt inklusive fram- och avskrittning och det kändes rätt lagom. Fast ingen vidare kvalitet i traven ärligt talat, lite fläng à la hur det var för ett par månader sen när jag också sitstränade en period. Som att jag blir för passiv och börjar åka för att jag inte alltid klarar hålla min egen position OCH lotsa hästen rätt och ha framförhållning med att hitta på nya övningar titt som tätt.


Kalleknas fick lite halvt NH-träning som motion. Tränade att gå emellan och över bommar (emellan var värst, men så lyckades han kliva på ena bommen också! =P ) och sen att stanna mitt i det läskiga och backa något steg. Och så pyttelite "arbete för hand" i grimma och grimskaft, men mest med fokus att han skulle placera kroppen som jag ville.
Det var återigen kul att se hur matte-kär han börjat bli! Undrar om det är pga bristen på uppmärksamhet på sistone eller något jag gjort/gör.? Tycker snarare jag har varit hårdare och mer "elak"/opålitlig utifrån hans perspektiv än någon som han skulle gilla att umgås med. Han gick och förföljde mig som Tabac brukar göra trots att han var lös och trots att han visste att han var lös, kom när jag ropade på honom och kom t o m (i närheten åtminstone) trots att jag var på de "läskiga" ställena i ridhuset! Skum Kalle, men trevligt! :-) 

Sen så hade jag gjort iordning träckprov, hade varit och köpt på apoteket och packat ihop och skrivit i lapparna som ska med och allt. Hade tagit det kusarna skitit i ridhuset när jag var där med dom för att få det så färskt som möjligt och planerat att åka förbi postlådan direkt på vägen hem. Men icke! Klantarsel-Irene glömde påsen kvar i stallet och även en annan påse som jag glömt där dagen innan med kläder! =P 
Tur att jag tagit såpass färskt prov... (Ursäkta bajs-urspårning i bloggen! ;-) ) 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0