Uterittsträning igen..

Blev samma runda en sväng igår, in i skogen och sen runt längs vägen tillbaka till stallet.
Den här gången hade vi sällskap, vilket faktiskt var lite svårare iom att Tabben blir stressad av att gå efter någon! =P
Vi får nog öva lite fler promenader och fler turer själv, men nyttigt att testa lite olika varianter!
han blev skraj för en man på cykel på hemvägen, men han var nog lite allmänt stressad just då. Gick in på sidan av vägen och lät honom titta, och sen så "jobbade" jag lite med honom sista vägen hem så han fick något annat att tänka på så blev det bättre.
Just nu är det ju inte själva grejen att ta sig ut, utan snarare att jag känner av det där med att jag stressar upp mig reflexmässigt så snart hästen reagerar på något. Inte alltid - jag försöker ju trots allt att göra tvärtom och har jobbat mycket med den biten, men tillräckligt för att jag inte ska lita på att jag reder ut situationerna och nästan alltid fegar ur och sitter av. Skulle vara kul att träna lite ledarskapsövningar (eller vanliga NH-övningar snarare) för att öva upp lite tillit och kommunikation, ska försöka få hit tränare framöver! :-) Tror ju att det egentligen är väldigt basicsproblem som kan lösas bara kusen lär sig att jag inte kommer pressa honom till saker så han tror att han måste överreagera för att "vinna". Som att han kan få tokspel vid en vattenpöl om han tror att jag kommer be honom gå igenom den, medans han ibland knappt bryr sig trots att han går igenom eller bredvid (och jag bryr mig hittills inte om han går igenom eller inte, gör ingen grej av det).

Tror att vi behöver massor med mer basicsträning! =P Men nu vet jag iaf vid det här laget att det lönar sig att lägga ner mycket grundjobb!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0