Tokhäst

Igår var första dagen vi skulle ha hästarna ute på natten. Jag kom ut till stallet rätt sent, hade varit iväg och behandlat två hästar i Sundsvall, så jag trodde att Tabben skulle vara lätt att fånga in när de var vana att ha fått gå in ett par timmar tidigare! :-P
Men inte då! Han ville stanna kvar med sina ston och stona ville springa och busa med jämna mellanrum. Med lite tålamod och godismuta gick det iaf bra, bara att det tog sisådär 10-20 minuter.
Hade burit ner sadel och grejer till ridhuset så jag kunde ta honom dit direkt från hagen och rykta + sadla där. När jag kom in i ridhuset så tänkte jag att jag skulle släppa lös honom först en sväng så han får nosa runt lite (det brukar han få göra ibland när vi är ensamma där) men just idag så brände han iväg i fullt ös och skrek efter sina tjejer!
Kändes inte som någon idé att träna med honom när han var så så planen blev att han skulle få springa av sig, och när han lugnat sig såpass att han höll sig i skritt så kunde jag testa rykta lite. Men det tog rätt lång tid, stackarn hann springa sig svettig och blev säkert grymt trött men gick något halvt varv och så var han igång igen.
Till slut så var han såpass trött och hade sprungit så länge så jag tog fast honom i grimskaftet, ville inte att han skulle bränna runt mer när han var så uppenbart trött. Då ville han dra ifrån mig till dörren. Inspirerad av NH-folket som jag träffat under dagen så passade jag på att träna lite "gömma rumpan" alltså att flytta bakdelen åt sidan för att stanna honom istället för att dra i grimskaftet. Gick förvånansvärt bra! :-) Efter bara ca 5 minuter kändes det hyfsat befäst och han drog inte i grimskaftet längre, bara nån enstaka gång när han glömde bort sig.
 Nöjde mig med det för dagen, han fick rulla sig en gång i sanden och så gick vi ut till tjejerna i hagen igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0