Stallsällskapsponny

Milky har nu inofficiellt blivit utsedd till stall-sällskap åt Tabben! :-P Kan vara inbillning men jag tycker han blir lite lugnare när jag tar in honom om Milky också står inne.
Idag blev hyfsat lik gårdagen, men liite bättre utgångsläge hade jag, lite coolare till humöret. Kanske pga värmen.
Började med one-rein-stop från marken. Eftersom han redan var ganska cool och faktiskt stod still (!) så blev det mycket övning att slappna av/ge efter och böja huvudet i sidled. Sen uppsittning och one-rein-stop tills han stod stilla med böjd hals och var eftergiven. När vi väl började träna sen så var det blandat korta-länga skritten, försökte göra ordentlig skillnad på kortandet och längandet och ge efter ibland direkt när jag fått svar och släppa fram för att uppmuntra. Sen kombinerade vi det med att flytta lite sidvärts, bl a försöka lära in att trycket från yttertygeln betyder att han ska gå undan dvs vända inåt med bogarna, tryck-eftergift. Och så lite öppna-försök när det kändes bra, tyckte att vi hade riktigt fin böjning när vi kommit förbi "grovjobbet" med korta-länga så jag kunde börja fokusera på annat också. Blev ingen trav idag men jag tror han tyckte ridpasset var helt ok ändå, kan bli lite less och tappa bjudning om han bara får skritta. Men jag gissar på att korta/länga-jobbet och mycket eftergifter hjälpte till att få det positivt.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0