Rymling!

Tabac hade varit busig idag och rymt ur hagen. Strömmen hade inte varit på så han hade helt enkelt haft sönder den ena tråden, lyckats tänja ut en annan och den tredje var hel så den hade han väl krypit under! :-P Han hade rymt in i den andra hästens hage men sen blev han förtvivlad när han kom på att han ville vara med sina brudar! Så det hade varit lätt att få tillbaka honom iaf.
Verkade inte ha gjort illa sig eller så, men tydligen hade han sprungit en hel del.

Idag så hade jag tänkt öva lite med hinder, egentligen göra lite olika uppgifter med hjälp av hinderstöd och bommar (alltså inte hoppa, utan rida slalom runt, stanna emellan o dylikt) blev väl ärligt talat inte så mycket av det när jag väl hade suttit upp, men tanken var ju god.. Eller nåt! ;-) Han kändes riktigt fin faktiskt i skritten. Svårare i vänstervarvet (fast svårare att inte fastna på rakt spår i högervarvet) men helt ok ändå, inga större toppar och inga större floppar.
Sen i traven däremot fick jag riktigt svårt i vänstervarvet. När jag gjorde min klassiska halvhalt - flytta lite utåt med skänkeln så blev det stundvis nästan sidepass, alltså rätt överdrivet sidvärts utåt istället för att bara placera bakbenet som jag var ute efter. Försökte sänka kraven lite men fortfarande be om att få in framdelen lite och med sitsen stället försöka placera kusen rätt. Gick inget vidare, sen var faktiskt bjudningen inte så bra heller - gissar på att det är ridningen utan stigbyglars fel- men jag skulle tro att det är någon fas just nu som vi måste ta oss förbi. Det känns ändå som att det är påväg framåt trots att själva passet gick ganska dåligt...
Sen tog vi en liten paus, släppte lös Tabben så han fick gå omkring lite och "skritta av sig" själv! ;-) Medans jag ställde tillbaka bommarna och hinderstöden. Egentligen hade jag tänkt sluta där, men ville ta lite till från marken för att se om jag kunde försöka reparera lite från ridningen innan vi gick in. Blev lite försök till förvänd öppna (vilket gick riktigt bra!) några stegs sluta i högervarvet och försök till det i vänstervarvet - men där hade jag liksom i ridningen betydligt svårare att få böjning i honom så det blev lite förvänd öppna som verktyg för att få koll på bogarna och böjningen. Den biten gick ganska bra i vänstervarvet också förutom stundvis då han ville komma undan genom att gå åt helt fel håll med bogarna! =P Testade allmänt att byta rikting väldigt ofta och att stundvis få till ordentlig tvärning i framdelen, stundvis inte kräva något alls på den fronten.
SEN fick Tabac gå hem och äta! ;-)
Och så fick han lite KST-behandling. För ryggkotorna från ländryggen och bakåt, dock bara till sista svanskotan innan rumpan tar slut. Och lite behandling av knäna och av ett par muskler på rumpan som kändes spända. Hade ändå tänkt ge honom ryttar-vila imorgon iom att han ska vaccineras.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0