Dubbelt stallnöje

... är det så det heter när man har två stalljourer samma dag? =P
*gääsp* Är rätt trött nu, ögonen håller på att trilla ihop. Ska gå och lägga mig snart.
Dagen började med stalljour, upp 6:30 för att hinna till stallet till 7:00 och fodra + släppa ut hästarna. Passade på att mocka och fixa mat til Tabben också så jag hade det gjort, går rätt snabbt. Sen speeda iväg hem igen och snabbfräscha upp sig och byta om på 10 minuter, och så iväg till jobbet.
Efter jobbet hanns det med att handla en snabbis, äta en tredjedels baguett, byta om och så iväg till stallet igen. Nu var pappsen med, som var snäll och hjälpte mig att försöka laga sadeln (stigläderfästena som lossnat). Superlim fixar allt! ;-) Förhoppningsvis... Och så klämde och kände han igenom Tabac lite. Gjorde någon enstaka manipulation och masserade lite på vänsterbak. Tydligen tyckte han att Tabben var liite låst i nacken och i vänsterbak men det verkade ha lossat ganska lätt. Iom att det inte var något större ingrepp - "behandlingen" tog 5 minuter - så vågade jag mig på att rida ändå efteråt. Han kändes väldigt bärig och fin större delen av tiden, både i vänstervarvet och högervarvet! :-) Fick iofs övertala honom en del precis i början för att få till något öht, men kanske inte så konstigt iom att han blev lite förvirrad igår. Det kändes faktiskt som att något släppt i hästen, nu var det lite mer jämnsvårt i båda varv snarare än att vänster var mycket svårare som det brukar. Kände att det var lättare att hålla koll på bogarna och iom det lättare att be innerbak bära mer -annars brukar han ju kompensera genom att lassa mer vikt på ena bogen, oftast vänster. han var fortfarande något oliksidig "såklart" men inbillar mig att det var lite mindre än vanligt. 
Travade litegrann, och lyckades behålla den där känslan av stabilitet och att ryggen är uppe ur skritten en liten bit! :-) I högervarvet brukar jag ju ofta klara det, men inte i vänster. Det kändes kanon! 
Däremot tog det en del övertalning innan han öht började trava. Kanske kände han att det skulle bli tungt att börja trava ur jobbläget, kanske har han tappat massa bjudning sen jag ridit en massa utan stigbyglar - kan tänka mig att jag inverkar bromsande i sitsen jämfört med "släppa fram"-sitsen jag brukar försöka mig på... - eller så var han helt enkelt sommartrött.
Men nu får matte verkligen skärpa sig! Imorgon MÅSTE vi göra något annat än tråk-dressyr! Och få lite variation från dammet i ridhuset.

Sen hjälpte pappsen dessutom till att fila hovarna lite jämnare. De nöts ganska fint när han är barfota förutom två detaljer - det växer en hel del i trakterna men inte längre fram, och han snedsliter lite vilket inte blir så bra i längden. Istället för att ta ut hovisen direkt för att bara fila lite så fick jag hjälp att jämna till.
Och så klickertränade jag Tabben med bollen igen.
Egentligen borde det ha varit helkass timing för klickerträning eftersom kusen kände sig ensam utan sina ston och stod och tittade efter dom mest hela tiden, tog nåt steg utanför boxdörren som för att testa om han kunde gå iväg till dom.
Men faktiskt så blev han väldigt positiv när han kände att han började fatta vad han fick godis för och man började kunna belöna ofta! :-) Utnyttjade viljan att gå ut genom att lägga bollen framför hans framhov så han av misstag skulle rulla den framåt och få godis för det. Gick kanon! Förutom att han blev lite skraj för bollen, men inget godis och en distraherande matte inte kan lösa! ;-)

Nu får det vara nog för idag!
Annars somnar jag nog där jag sitter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0