Ytterligare en träningsdag.

Idag var Tabben riktigt rolig att rida! Gick kanonbra faktiskt. Visst, inte perfekt, men han var väldigt lyhörd och det kändes som att rörelserna/böjningen blev riktigt bra, att det blev ett styrketränande och konstruktivt pass, att hjälperna satt ganska bra och att jag hade tillräckligt bra känsla för att fixa till det mesta. Däremot var det lite knepigt med diagonalslutorna, dels för mig att få in känslan för hur det skulle kännas och för hur det ev. behöver korrigeras eller förtydligas, och dels för att Tabben inte var så van vid rörelsen och visste hur han skulle koordinera sig. Men det bästa med dagen var ju att han var såpass lyhörd och svarade såpass bra på förhållningarna att jag tack vare det kunde pussla ihop rätt till slut! :-)
Vi jobbade bara i skritt, kanske 20 minuters effektiv träning. Först med fokus på att få till en bra böjning och struktur och sen red jag lite skolor längs väggen och försökte få dom hyfsat samlade och få till bra övergångar men mest fokus på kvalitén i själva rörelsen. Sen testade vi lite diagonalsluta som sagt. Jag brydde mig inte så jättemycket om själva linjen utan att mest att jag kunde ställa om till att "byta bakben" och behålla böjningen eller hur man ska förklara och få till själva rörelsen. Sen när vi väl gått över till rätt rörelse försökte jag hålla linjen några steg tills vi kom ut till väggen.
Egentligen borde vi kanske ha tränat traven lite idag också men det kändes för bra den här gången också för att vilja riskera det. Tror vi behöver ännu lite mer böjningsträning i skritt innan vi kan få till samma sak i traven. Hursomhelst - trevligt pass idag! Hoppas vi får många såna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0