Sommar och värme

Idag var Tabben dåsig av värmen stackarn. Sådär att han står och sover i boxdörren istället för att orka gå iväg ner till ridhuset och man får dåligt samvete för att man ska släpa dit hästen ändå och träna! Men i ridningen var han ganska lagom. Igår hade han vilodag och idag tänkte jag rida lite lugnt och "snällt" dvs så pedagogiskt och bussigt som möjligt (men ändå ta igenom hjälperna och försöka att inte vara inkonsekvent) mot hästen för att försöka överväga den senaste negativa ritten. Sen så försökte jag lägga större fokus på min sits, att rätta till honom med sitsen och liksom tänka att jag formar honom "rak", fick överdriva lite men det kändes riktigt bra faktiskt! Som att det stundvis gick grymt bra i vänstervarvet där jag annars kan ha problem (även om det inte är ostyrbart kan jag ha problem att få till en jämn böjning och att han bär på innerbak) och när jag tänkte att jag red med yttre sittbenet i högervarvet så blev det mycket mer lättmanövrerat. 
Även så kändes det som att han fick till en genomgående bärighet som sänker tempot, att man i princip kan sitta och räkna stegen och att han blir lätt i handen istället för att var och varannat steg vilja hänga sig på handen eller dra iväg framåt, och att det var lätt att koordinera hästen pga mer sorterade ben... Så jag kunde sitta och rida lite kvartspiruetter i skritt i båda varven sådär lekande lätt som jag vill att det ska kännas! :-) 
Hade egentligen inte tänkt att trava idag, dels för att det var en tjej som red samtidigt och tränade på ett dressyrprogram (tog bort lite koncentration och så ville hon gärna ha dörren till ridhuset öppen för att det var varmt - ibland kan Tabben få för sig att trycka emot utgången om han blir stressad) och dels för att vi skulle ta det lite slappt helt enkelt utan för mycket press. Men han började trava själv efter en lagom stunds träning i skritt- paff som jag var så tyckte jag att ska vi trava så kan vi lika gärna jobba! ;-) Och tro´t eller ej men stundvis kändes traven riktigt grym. Tack vare sitsfokuset att jag försökte tänka att jag har hästen -rak- och lite framför mig. Vi fick till några stegs schwungig öppna i vänstervarvet som brukar vara riktigt svårt att få ut något vettigt av i vanliga fall! :-) Övade inte så seriöst med några övningar i traven utan fokuserade mest på just min sits och mitt fokus, att hålla hästen "rak" snarare än böjd, fast i realiteten var han ju lite böjd även fast jag fokuserade mer åt "rak", red lite volter och testade bara att flytta ut resp. in framdelen i förhållande till bakdelen med bibehållen känsla av "rak". Blev bara några varv på volt i båda varv, sen tyckte jag att vi hade varit så duktiga att vi förtjänade vila! ;-) 

Ska försöka komma ihåg tänket - "rak" som i att både framdel och bakdel är "rakt" under mig och manken riktad rakt uppåt och rätt positionerad i förhållande till riktningen, att föra fram högerhöften i högervarvet och bak med vänsterhöften (måste överdriva och känna att jag sitter på ytter sittben också) och lite bak med inneraxeln, liksom få kontakt med ytterbak men driva lite på inner. I vänstervarvet var det att jag i princip roterar hela hästens framdel och i samband med det tänker bakbenet "rakt" under mig bärandes och att manken fortfarande måste peka rätt, även där hellre tänka rak eftersom vi har så lätt att förböja. 
Han var himla samarbetsvillig och lyhörd så idag var han mycket tacksam för matte att öva på! :-) 

Sen blev det hovsmörj med tjära, var ett tag sen sist. Men förutom ett par områden (som varierar) som är mjuka och svampiga så ser strålarna rätt ok ut.
Det var nu två dagar sen Tabben fick homeopatimedel (mot separationsångest) och jag ska försöka observera hur han beter sig. Idag var det lite svårbedömt - dels för att han faktiskt varit ganska lätt att fånga in från hagen senaste dagarna även innan kuren (veckor av mutande med godis börjar löna sig!) och dels för att det var så varmt. Då brukar han inte orka stressa och uppskattar att få komma in i det svala stallet. Idag hade han iaf inga problem att gå ifrån två av stona (som var inne i stallet samtidigt och vi då gick ifrån när vi skulle till ridhuset) men så är det inte dom stona som han brukar bry sig om heller. Han verkade inte orolig inne i boxen och gnäggade inte en enda gång under ridningen  och inne i stallet. På väg till hagen igen så gnäggade han lite mullrande snarare än skrikande när han såg "sina" ston, men verkade egentligen inte bry sig så mycket, verkar t o m ha börjat uppskatta sin hagkompis! 
Ska bli intressant att se hur han reagerar när det inte är lika varmt ute! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0