Trött-ridning

Hade varit borta hela dagen idag (först hälsat på min mamma och sen till Sundsvall för att behandla en häst) och åkte direkt till stallet. Med tanke på värmen och det lite stressiga för mig fortfarande med att vara ute och köra bil så var jag ganska mör.
Lustigt nog verkade Tabben också lite mör. Egentligen fel ord - konstig snarare?
För det första så har han fått återfall av att vara lite hingstig och sakna sina ston överdrivet mycket. Han sprang inte längs grinden i hagen som han brukat (det har han inte gjort på minst 1-2 veckor) men han stannade på vägen in till stallet och gnäggade åt dom och försökte t o m dra iväg från mig! =S DET var det länge sen han försökte med, annars har han varit förvånansvärt väluppfostrad ändå.
Och så var han okoncentrerad igen. Både i stallet och i ridhuset. Första tanken var nästan att skippa träningen helt eftersom han var såpass disträ (dock mindre än vad han var för ca 2-4 veckor sen dom dåliga dagarna men nu har jag blivit bortskämd med fokuserad häst!) och faktiskt så gick inte passet så bra. Stundvis helt ok men han stannade till och spände sig så snart han hörde någon av hästarna gnägga -tror inte ens det var någon av "hans" ston utan en ponny som han inte ens gillar! :-P- och sen när han t o m fick sällskap så var han ändå ofokuserad. Droppen för mig blev när dom andra propsade på att ha dörren öppen fast jag satte mig på tvären. När han bevisligen fokuserade alldeles för mycket på utgången och drog åt det hållet även om vi nästan var på andra sidan av ridhuset så sket jag i det och satt av, vi blev bara anti i det läget och jag kände att jag själv blev rätt så irriterad (både på situation och häst, men han förstår ju ändå inte skillnaden). 

Misstänker att det är spånet som blir för dammigt (tror jag skrivit det innan också?) och gör att han får hosta ibland. Idag hostade han ett ynka host och det var på väg till hagen. Dom har ju lagt in spån i ridhuset nu också vilket borde bli en annan typ av damm än stenmjölet även om det blev ännu dammigare när det bara var stenmjöl. 
Typiskt! Då lär vi få försöka skola om oss till uteritts-ekipage under sommaren om vi ska lyckas undvika att det eskalerar..  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0