Slödag

Vilodag #2 blir det väl egentligen! :-P
Gick snabbare att fånga Tabben idag. Han var lite lugnare (värmeloj igen gissar jag) och hade lärt sig vid det här laget att matte betyder godis! ;-)
Vi gick en prommis i skogen på ca 25-30 minuter och passade på att göra lite övningar. Halter/halvhalter särskilt i nedförsbackar för att försöka få honom samla sig lite i nedförsbackarna och genom det motverka att ryggen sänks, testaflytta honom lite längs det spår jag vill på stigen, gå runt en buske och testa flytta framdel/bakdel som jag vill, övade på att gå på "fel" sida (han är inte så van att man går på högersidan och jag gör det helst bara under ordnade former för att inte få en häst på mig om han blir skraj eller så, trycker med högerbogen åt sidan), m.m. lite vad som föll mig in. Jag bad honom trava en liten bit på hemvägen och efter ett tag så försökte jag få mer häng i steget (passagetänk fast mest bara åt det hållet) genom att sakta upp och höja mitt eget steg och göra rytmiska pyttehalvhalter i tyglarna. Då var han riktigt fin! :-) Överlag var han riktigt lydig och fin idag, känslig i munnen även om vi fick nåt missförstånd ibland. Hyfsat cool fast han gnäggade efter dom andra hästarna ett par gånger. 
Hemma igen så var det hovfix (rengöra och tjära strålarna) vilket även det gick ganska snabbt och smärtfritt. Mutar ju med godis när han lyfter, fast idag höjde jag kraven lite till att han skulle lyfta såpass att jag kan få tag på hoven. Vilket resulterade i att han tappade sugen på högerfram (där vill han hellre skrapa med hoven eller lyfta för mycket framåt) men på vänster fram hajade han och höll kvar hoven i luften så jag kunde ta tag i den! :-) 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0