Hmm, bloggpaus blev det visst!

Får bli en lite sammanfattad uppdatering sen sist! :-P

Här finns ett videoklipp sen senaste träningen:
http://ca.youtube.com/watch?v=PFKjAyBfKek

Nu är det vinter. Och det känns, ridmässigt och pga det - intressemässigt! :-P
Vissa dagar har jag inte kunnat rida, antingen pga tidsbrist enstaka gånger (försöker hinna med att umgås med kompisarna mer) eller pga omständigheter med/i ridhuset, t ex att det varit bokat för länge för att jag ska hinna rida, att det rasat snö från taket (det blir Tabben skraj för och just det ljudet verkar han ha svårt att vänja sig vid), att det varit så många som ridit samtidigt att jag inte kunnat koncentrera mig ordentligt på ridningen, att en av de yngre hästarna i stallet (den som stegrade sig mot Tabben) varit i ridhuset - den verkar ju inte ha slutat med fasonerna och jag vill icke göra illa mig igen(!), eller att jag varit allmänt toktrött/sjuk och inte pallat med att rida. Väldigt många olika saker mao även om inte just något specifikt varit så vanligt förekommande så har det blivit mycket fler vilodagar än vanligt, har ridit 3-4 dagar i veckan snarare än 6-7 (nåja, inte ridning varje dag då iofs), så har han blivit mer yrsig de gångerna man rider också. Reagerat för mindre saker än vanligt när det gäller ljud t ex, pga okoncentration skulle jag tro, men det tar ju en stund innan jag lyckats få honom koncentrerad. Börjar han hoppa till redan i början av passet så blir det i regel mer och mer, lyckas jag få igång fokuset innan något sånt händer så brukar det gå bra resten av passet om det inte låter extremt (snöras eller halvstorm ute t ex). 

En kompis var med till stallet för ett par dagar sen och fick provrida Tabben, då fick jag också lite kort plåtade och ett par videoklipp. Lägger ev. ut det senare när jag inte är på jobbet. Den dagen så skärpte jag till mig ordentligt tycker jag i ridningen. Troligen för att vi hade åskådare! ;-) Så även fast varken jag eller han egentligen inte var i form gick det hyfsat ändå. Efter att jag hade tittat på videoklippen fick jag dessutom massor med inspiration och "tänk på att" -grejer till mig själv vilket gjorde att även gårdagens pass kändes bra, betydligt bättre eftersom vi kommit igång och Tabben hunnit mjukas upp lite dagen innan. 
Jag låtsades att vi hade hela ridhusväggarna fulla med åskådare och då skärpte jag faktiskt till mig ordentligt! Försökte prioritera på fokus/känsla snarare än petdetaljer och variera övningar/rörelser väldigt mycket men ändå vara noga med att det var jag som hela tiden bestämde vad vi gjorde och se till att få det svar man är ute efter istället för en massa kompromisser (dom tenderar att bli större och större när man väl börjat...).
Vi kan ännu bättre men är inte riktigt igång. När jag skulle samla traven t ex så blev det mer trav på stället än samling och då kändes det inte som någon större idé att korta upp MER utan samling. Men det kommer nog bara vi får hålla igång!
Idag blir det tyvärr vila igen, valt av mig pga att jag jobbar och sen har bestämt sen väldigt länge tillbaka att jag ska festa med kompisar som är hemma över jul. Tabben är väl värd vilan nu när han gått ganska hårt i två dagar mot vad han gjort senaste veckorna.

Kommentarer
Postat av: Linda

Vi vill se bilder och filmer nu!

2008-12-29 @ 20:39:19
URL: http://ars.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0