Stabilitet är bra sägs det.

Igår tog vi ett dressyrpass i ridhuset igen. Egentligen känns Tabben rätt så trevlig nu men två saker har jag uppmärksammat, såna där irriterande viktiga detaljer som jag egentligen har vetat om hela tiden att de behövs - och förmodligen blivit sämre på ju bättre kusen blivit - att man börjar slarva eftersom man ändå får en del "gratis".

Dessa två saker:
Fokus
Stabilitet
Egentligen båda två i kombination. Att man (helst utan att bli för kontrollerande och tjatig! :-P) rider hästen i varje steg och har kontroll på sig själv i varje steg - inte t ex sitter och låter sig vickas från sida till sida med vikten som det lätt kan bli. Inte låta energierna yra omkring som man väldigt flummigt skulle kunna uttrycka det. Att känna att man behåller fokuset och fokuserar utifrån behov - ibland måste jag vara väldigt tydlig för att det ska ge något resultat. Och så får jag påminna mig själv om att faktiskt sträva efter resultat, hitta en balans mellan att vara bussig och pedagogisk mot hästen men ändå vara tydlig.
Suck! ;-)

Hursomhelst, kusen börjar kännas rätt så bärig när jag ber om samling, men stundvis är inte böjningen bra och kusen blir lite lång särskilt när jag inte ber om någon samling för stunden. Har lätt att fastna i handen på så vis att man "blir kvar" när effekten av tygeltaget uteblir istället för att ta ett tydligare tygeltag - ge efter, eller så förstör jag för mig själv genom att jag börjar spänna ryggen (och därmed förmodligen låser hästen) när jag ska förtydliga ett tygeltag eller kusen inte svarar ordentligt på hjälpen.
Usch för att jobba på reflexer! :-P Men det är nog en viktig detalj.

Igår övade vi dels på lite förvänd sluta/öppna, gick inte så bra till en början men några steg per varv blev det iaf. I vänstervarvet var prion att få ut innerbogen från väggen och fortfarande hålla kusen böjd - som vanligt var det toksvårt från början men när jag väl börjat få till det så *poff* trillade allt på plats och formen/böjningen kändes riktigt bra. Krävde inte så mycket i det förvända idag, mest som en check av bogarna och hjälp att få till böjningen. Sen blev det lite samlingsövning, lekte med att få till lite "gung" i honom i skritten när jag samlar upp vilket kändes rätt tufft! :-) Tänker att man till slut kan "gunga till" skritten till trav. I ett par såna travövergångar fick han iaf till väldigt trevlig trav!
I traven var han inte alls lika manövrerbar som i skritten (å andra sidan var han inte jätte-manövrerbar i skritten heller idag, stod emot lite?) men lite lägre i formen och hyfsat avslappnad. Var svårt att få till öppnor/slutor men dom vi väl fick till kändes riktigt bra. Jag övade lite diagonalsluta också varav något försök kändes riktigt bra och resten pannkaka.. Ganska genomgående för hela passet mao!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0