Slut på vilan!

Nu har Tabben fått lata sig i två dagar. Idag kunde jag inte hålla mig längre utan tänkte passa på att rida när det var lugnt med grävarbetet vid stallet (iofs skulle dom spränga på den sidan av stallet lite senare) och inte tokvarmt men ingen blåst heller.
Han var ganska trevlig att rida. Gick inte så superbra men vi fick faktiskt till lite öppna/sluta i trav och diagonalsluta! :-) Mer kvantitet än kvalitet i det fallet (inte att vi tjatade en massa, men kanske 2-5 riktiga (men svaga) steg diagonasluta per diagonal, övade två diagonaler per varv). Jag tror vilan gjorde susen för han kändes ganska mjuk och fin och hyfsat stark, stundvis var han riktigt balanserad och fin i traven och särskilt dom vanliga slutorna tyckte jag vi fick till några riktigt bra! Sen var det en del fumlande och obalans däremellan (kändes lite springigt/spänt emellanåt) men dom där glimtarna var riktigt trevliga! ;-)
Vi började på samma sätt som de senaste passen, övade förvänd öppna och sluta för att jag känner att det är mer blottande och gymnasticerande för honom och koordinationstränande för mig. När jag väl fått ut vänsterbogen från väggen och lyckas hålla böjning åt vänster så känns halva ridpasset vunnet, som att man kommit över en spärr. Vi fick till en del steg förvänd sluta vi vänster. Inte alls lika bra som i högervarvet där han i princip knallar på av sig själv när man väl placerat honom, men med tanke på hur svårt det är att få in boggen från väggen utan att tappa böjningen så känns det som sagt bra ändå. 
Vi övade på att samla traven lite också men det var ganska marginellt. 
När jag -inte- fokuserade så mycket på hur man ska göra utan försökte känna känslan trots att den rent tekniskt sett var fel så gick allt mycket lättare. Kanske drullar till det i försöken att göra rätt, men jag vill ju nöta in så "rätt" signaler också går automatiskt och på känsla till slut! :-P Får försöka hitta ett mellanting utan att kusen blir förvirrad. Sen ska jag försöka tänka att övningarna är lättare och mer lek för då tycker garanterat Tabben det är lättare också och blir mindre lätt spänd.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0