Sista rushen inför vila

Idag var Tabben rätt så på tårna, blåste ganska mycket och så regnade det litegrann, men framförallt blåsten tror jag gjorde honom tittig (vilket ju många hästar blir).
Hursomhelst så gör blåsten också att det låter i ridhuset. Nu har vi blivit så bortskämda med att inte rida under tiden grävarbetarna jobbar (nu är dom så nära så nu skulle jag nog inte våga... försöker tajma in att träna på kvällarna dom dagar de brukar vara igång) och med bra väder så han fick återfall av att tycka ljudet var läskigt/obehagligt. Jag gjorde nog inte det hela bättre för jag kom på mig med att rycka till och spänna mig för ljudet själv någon gång. Aja baja!
Först tänkte jag nästan ge upp, just eftersom jag själv också var lite "på tårna" för tillfället och tänkte att jag bara skulle förvärra det. Men sen så kom en tjej från grannstallet som jag lyckades övertala att stanna kvar som coach och då blev jag genast coolare och mer fokuserad vilket Tabac märkte! ;-)
Vi växlade mellan lite "vanlig" öppna, "vanlig" sluta, förvänd öppna och sluta, samla upp några steg, travjobba och försöka sig på lite öppna/sluta, tränade diagonalsluta i skritt (vilket gick bättre än förväntat så en kortare bra sträcka i varje varv fick vi iaf till!) men jag vågade mig inte på det i traven. Sen övade vi på skrittpiruetter vilket vi också fick till rätt ok efter lite pusslande åt båda håll! :-)
Tabben var riktigt duktig. Nästan lite lat, men det var garanterat mitt fel som gav för många hjälper och inte tänkte tillräckligt framåt alla gånger, så ibland fick vi t ex avbrott istället för mer samling i traven men hellre det än att han drar iväg framåt i obalans!

Den där bullen på ryggen kan nog ha varit ett insektsbett ändå. Idag fick han den också men mer som en liten hårdare bula, har minskat i storlek till max en tredjedel. Kan ju ha ruggats upp av sadeln vid ridningen så det synts mer tydligt efter ridning? Återstår att se. Nu ska han få helvila imorgon är det tänkt och sen antingen bara lättare träning ett par dagar eller 1-2 dagars vila till. Beroende på om jag kan hålla mig och hur han verkar! :-P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0