Sådan matte sådan häst

Det kändes bara som en tidsfråga redan när jag Köpte Tabben innan jag lyckas göra honom lat som mig! ;-)
Och tid har det tagit, men nu börjar han bli lat vid träningen hemma i ridhuset iallafall. Än så länge på hyfsat rätt sätt, att man ändå kan be om mer energi om man vill ha det men att kusen inte överjobbar och börjar uppskatta vila.
Som att han bryter av från traven för att han tyckte det var jobbigt att trava (eller att jag kräver något jobbigt i traven). Det skulle jag aldrig ha drömt om för ett år sen!

Idag så latade vi oss lite. Fast egentligen jobbade han rätt bra ändå.
Red i ridhuset och började "som vanligt" med förvänd sluta och öppna. Försökte vara positiv och inte tjata för mycket men ändå vara tydlig med vad ajg vill och försöka få till själva rörelsen och rätt böjning. Det gick ganska bra, som vanligt har vi lite problem att få bort bogen från spåret i vänstervarvet men det känns att det går åt rätt håll! Idag fick vi till ganska bra böjning i vänstervarvet stundvis och några bra steg öppna och sluta, han kändes mycket finare i vänstervarvet än vanligt! :-)
Sen övade vi på att samla skritten en bit i taget. Ur det började vi trava och övade 3st diagonaler med diagonalsluta i varje varv. Det gick väl inte kanon men ändå bättre än vanligt tycker jag - mer avslappnat och balanserat och det krävdes inte lika stora korrigeringar. Så lite svag diagonalsluta fick vi till iaf! ;-)
Mellan diagonalslutorna tyckte jag också vi hade ganska fin och balanserad trav som var manövrerbar, vi behövde ju väja för skithögarna vid spåret... Men när vi hade gjort dessa tre diagonalslutor per varv så tyckte Tabben att vi var färdiga. Han hade ju faktiskt varit väldigt duktig så som belöning slutade vi för dagen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0