Lite experiment

Idag var Tabben helt underbar i skritten! :-D
Sådär att man verkligen kunde räkna varje steg och hästen kändes "sorterad" på så vis att jag kunde inverka på hela hästen, att han är känslig för sitsen och inte belastar t ex en bog för mycket eller ett bakben för lite. 
Så efter att ha värmt upp med lite förvända skolor (inte alls mycket, nöjde mig efter ett par ok/bra steg i varje varv, fick dock jobba lite mer med slutorna böjd till vänster som vanligt) kunde jag sitta och off-roada lite alltså flyta omking och rida på känsla, göra det som faller mig in! :-) Blev lite förvänd öppna på volt, piruetter - vilket han klarade galant i högervarvet som brukar vara svårast i piruettförsöken - och bara loda omkring lite på volt för att njuta av känslan när kusen känns rakriktad och som att han hänger ihop även i vänstervarvet. 
Sen blev det lite försök till samling, pressade inte så mycket för det kändes som att det tog emot, försökte hålla det konstruktivt och tog bara ett par steg i taget. Grundsamlingen innan jag ville samla mer var faktiskt helt ok vilket kändes viktigare än att tänja på gränserna i det läget! Sen var planen att öva förvänd sluta på rakt spår i trav. Inte något jag normalt sett skulle få för mig att göra själv utan att bli "pushad" av en tränare, men jag stod och visualiserade lite under tiden jag fixade iordning Tabben och tyckte inte det borde vara omöjligt. DÅ iallafall! ;-)
 Böjd till höger gick det faktiskt över förväntan. Efter lite pusslande fick vi först till den förända böjningen och efter lite pusslande till fick vi till den förvända slutan. jag nöjde mig efter det i högerböjningen, tyckte att pållen var duktig nog!
I vänsterböjningen var det inte helt otippat grymt mycket svårare att öht få till någon böjning och få in framdelen innanför spåret. Stackars Tabben verkade tycka det var jobbigt. Sen fick vi till böjningen några steg och in framdelen några steg, men inte sluta. Tror i fick till ett par ynka steg sluta och sen ville jag inte pressa det mer så då vilade vi för dagen. Travade in på en volt för att han inte skulle sluta med den där jobbiga känslan (han blev rätt lat och motorn "dog" så snart han fick ordentlig eftergift så det märktes som sagt att han tyckte det var jobbigt) och för att jag skulle få njuta lite av hur han skulle kännas i traven när bogarna var lite friare. Sen blev det vila för dagen. 
Blev ganska kort pass idag, 20-25 minuter skulle jag tro.     

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0