Stillaståendeträning

Igår när jag skulle rida Tabac kände jag att han var lite överpeppad. Kan ha varit jag som påverkat honom men själva situationen var lite "typiskt Tabbe-stressande", fick gå en ny väg till ridhuset som var blöt och med en sladd över vägen, och Missy fick för sig att bränna runt i hagen när vi var i närheten så Tabac blev peppad!
Sen var de två tjejerna med travare där och red, och jag passade på att gå runt lite med Tabac för att han skulle hinna lugna ner sig. Sen kom jag på att det nog inte var någon bra idé iom att Tabac kan bli jättedryg när hästar går därifrån så han plötsligt blir ensam. Vilket visade sig stämma den här gången också!

Det tog ca 10 minuter att sitta upp, kanske längre. För att jag ville att han skulle stå stilla mentalt också en stund iaf precis medans jag hoppade upp, inte tänka "framåt, framåt!!" även om han stundvis står stilla. Så jag hängde över och bromsade med ena tygeln när han började gå. Förutom att det tog lite längre tid än det annars gjort på sistone tyckte jag ändå det gick hyfsat bra - tills vi skulle börja jobba! Kusen hade glömt bort hur man går sakta och lyssnar på kommandon, förhållningar i synnerhet. När han blir sån är det ingen större idé att jobba - om man inte kommer över spärren och får kontakt igen men den här dagen lyckades jag iaf INTE med det.
Så vi övade basics - stå stilla. Tror vi övade på det 20 minuter iaf med det klassiska stå stilla några sekunder - gå - stanna efter några stegs bromsande - stå stilla några sekunder - gå osv. Eftersom det inte kändes som att han riktigt accepterade det utan bara stannade pga obehaget som det till slut blev när jag förstärkte förhållningarna så fick vi hålla på ett tag.
När han slutligen verkade ta förhållningarna så fick han skritta litegrann och matte övade lite på sin hållning, sen blev det lite trav med "matte tränar hållning" igen men försök till att få ner tempot, blev ett par öppnor också. 
När jag fick till det där med sitsen och han hamnade hyfsat avslappnat och i balans var det ganska soft att bara åka omkring några steg och njuta! :-) Dock inte så konstruktivt eftersom Tabac vill ha sin lilla halvhalt och aktivering bak för att hålla ihop i princip i varje steg för att inte hitta på eget. 

Får se hur konstruktiv dagens pass blev - kan ju bli lite antingen eller. Antingen kommer han väl vara en ängel idag eller ett "monster" som glömt bort hur man går i ett normalt tempo!? =P  

Vilodag för Kalle igår också, men i Tisdags tränade vi faktiskt för hand! Efter lite "övertalande" gick han med på att jag bits värre än väggen och gick faktiskt riktigt bra stundvis vid väggen, även i vänstervarvet som brukar vara svårare!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0