Att man aldrig lär sig kolla ridhustiderna!

Vi är nog lite bortskämda med att det ofta är ledigt i ridhuset! Inte bara jag utan åtminstone en eller två till dök upp i "sista minuten" för att träna, men med bara 20 minuter kvar tills ridhuset var bokat insåg två av oss att nej, det är nog ingen idé att rida nu! Den andra tjejen red ut men mina som precis hade fått dojorna avdragna ville jag inte gärna ge mig ut på en tur. Här är det just nu ca en decimeter snö och ihoppressad is på vissa ställen på vägen, i övrigt slask, lera och snö. Inte drömunderlaget direkt.
 Hursomhelst blev det att dra ut på tiden tills 21:00 då det var ledigt i ridhuset igen (kom till stallet strax efter 19) och det slutade med att jag kom hem 22:30 ungefär. Så går det när man inte kollar i förväg!
Idag var för övrigt första gången någonsin som jag kört helt själv! :-)
Var väldigt trevligt att inte ha några ögon i nacken när man ska köra utan sköta sig själv! Får väl erkänna att jag blev lite slapp av det och kom på mig själv med ett par missar, som att inte blinka vid en korsning när det kom bilar men det känns inte som hela världen (även om jag själv tycker det är skitstörigt med bilar som inte blinkar!). 

Själva träningen idag var väl ingen höjdare - lite upp och ner - men ändå lärorik. Får skärpa mig ännu mer med sitsbiten men det är skitsvårt att både koncentrera sig på hur hästen går och att vara superkonsekvent mot honom och att samtidigt komma ihåg sitsen. När jag gjorde det och själva dressyren samtidigt klaffade så var det en trevlig känsla! Som att jag verkligen följde med i hästens rörelser och kände bakbens- och frambensrörelser väldigt tydligt, hade bra "kontakt" och kände att jag skulle kunna inverka på varje ben med sitsen. Övade lite öppnor i båda varv i skritt och även lite försök till sluta. Testade på spåret i högervarvet, i vänstervarvet har han såpass lätt för det ändå så vi kunde testa på volt genom att minska volten. Han kändes riktigt maffig de stegen vi fick till det! :-)
Traven var absolut ingen hit men vi var nog lite ofokuserade, plus att jag nog var inkonsekvent på träningen - ytterligare bieffekt när min hjärna har för mycket att koncentrera sig på - så han började lyssna sämre igen. Då får man ta till såna stora och stundvis skarpa hjälper att man sabbar övriga ridningen iom det och måste börja om när jag väl tagit igenom hjälpen. Skulle jag INTE ta igenom hjälpen kanske ni vet vad som händer vid det här laget, då struttar han runt som han vill till slut, och det är ju den typ av inkonsekvens som gör honom hård till att börja med. 
Han kändes inte dålig i traven men det var så upp och ner, stundvis mycket spänt och ingen koll på kroppen, framtungt osv, och stundvis kunde vi trava fina öppnor några steg med bra struktur men kanske lite för snabbt tempo. Vi får ta nya koncentrationstag tills nästa gång, men imorgon måste jag bannemig träna Kalle!

Kalle som för övrigt installerat sig riktigt bra i nya boxen. Han gillar nog att ha koll på hela stallet och kunna terrorisera de som står uppbundna utanför boxen! ;-) Sen får han mycket huvud- och halskliande när man går förbi vilket det blir att man gör ofta. Tabac verkar lite mer orolig men så hade han ju mycket lugnare box tidigare som han verkade trivas ypperligt i. Får se hur lång tid det tar innan han acklimatiserat sig ordentligt!

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0