Ändrade planer

Hade tänkt rida Tabac idag och försöka få till känslan igen i skritten, öva lite basics. Med tanke på att traven brukar bli bäst när jag fått en bra skritt och han själv bjuder till trav ur det och jag kan hålla strukturen, traven har ju gått rätt dåligt på sistone jämfört med wow-perioden några dagar tidigare, förutom vissa glimtar! =P
Sen var ju planen att träna effektivt en kort stund (vi brukar bli så less av enbart skritt) och sen knata iväg på en promenad eller så. Men med tanke på hur stirrig och okoncentrerad han var från marken så ville jag inte sitta upp förrän jag kände att jag fick lite kontakt! Egentligen inte så farligt, inte så att han var skitspänd/-skraj och skulle kasta sig iväg vilken sekund som helst, men väldigt okoncentrerad.
Så vi jobbade från marken istället. Har börjat försöka lära honom att kliva fram med innerbak när jag petar på bakre delen av magen, att jag gör det från halt och belönar så snart han placerar bakbenet rätt (i kombination med att han inte fuskar genom att dra iväg med bogen eller ångloka framåt eller så utan faktiskt bär med bakbenet något steg) och belönat med godis. Så det övade vi litegrann, sen testade jag lite olika positioner och tygelfattningar mest för skojs skull och för att testa om jag kunde komma åt lite delar bättre genom att gå snett bredvid (bredvid bakdelen ungefär med tömkörnings-tänk). Då fick jag gå back to basics en del och testa fokusera på en del i taget - halt och igångsättning, flytta bogen med hjälp av lirk i innertygeln, flytta rumpan med hjälp av handen en bit bak på magen, sen testa något stegs öppna när det kändes som att man började få bra koll. 
Helt ärligt var jag ute och cyklade stor del av tiden, men det kändes som att hästen började koncentrera sig bättre! Han blev mycket mjukare och mer lättmanövrerad ju längre jag höll på. Jag märkte också det där problemet med att när man börjar komma åt innerbak så vänder han plötsligt in med framdelen istället för att fortsätta rörelsen utåt (om man själv tänker följa väggen t ex så plötsligt vänder han in på en volt, eller om man tänker "förstora volten" så plötsligt går han in på en liten volt). Efter att ha råkat ut för det alldeles för många gånger och kände att det borde vara jag som styr och inte hästen så började jag gå fram bredvid bogen/halsen istället när han gjorde så och flytta framdelen utåt och samtidigt släppa fokus på bakdelen bara för att bryta vanan. Trodde det skulle få honom fuska med bakdelen men än har jag inte märkt något sådant. Det var efter de "ingreppen" han började kännas lättare att manövrera i bogarna igen, när jag rent allmänt började få lite bättre kontroll över styrseln. 

Så, nu har jag försökt reparera sen förra träningen igen. Jag behöver träningen för att få variation i form av nya övningar och att jag behöver de tips och råd som tränaren har, men av någon anledning blir kommunikationen och koncentrationen sämre efter en träning, även om den kändes kanon på själva träningen! Skitskumt. Förmodligen för att jag inte är tillräckligt konsekvent eller ojuste mot hästen när jag kräver sånt som jag inte är mentalt förberedd för (har nog skrivit om det här tidigare i bloggen.?). Tråkigt iaf att varje gång få frågan "hur har det gått med träningen?" och varje gång få svara att hmm, vi har nog inte fått så mycket vettigt gjort... "Har ni tränat något på övningarna?" och sen komma med någon ursäkt för varför vi inte gjort det. Oftast helt enkelt för att de känts för avancerade för att de ska ge något när kommunikationen och koncentrationen är dålig.
Får se hur det blir imorgon! misstänker lite träningsvärk från dagens träning eftersom jag höll på alldeles för länge. Minst en timme och jag satsade snarare på 20 minuter.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0